تحلیل هرمنوتیکی نگاره استاد جزی زاده با رویکرد هیرش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان

2 پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

3 استادیار دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

مواجه با اثر‌هنری برای دست‌یابی به نتایج درست و منطقی در پژوهشی روشمند همواره مورد توجه نظریه‌پردازان بودهاست. این مقاله با تأکید بر آرای هیرش، معنای اثر را در مؤلف آن جستجو می‌کند. ایدة اصلی هیرش، آن است که هدف مؤلف در خلق یک اثر هنری معنا را می‌سازد.فرآیند ذهنی در نحوة ارائه اثر را مرحله فهم می‌نامد و در گام تفسیر، هنرمند دست به قلم می‌برد تا معنای فهم شده را با دیگران به اشتراک بگذارد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش شکل یافته که: چگونه می‌توان یک اثر هنری رااز دیدگاه آفرینندة آنبررسی کرد؟به همین منظور نگاره‌های استاد «جزی‌زاده» نگارگر معاصر برای تحلیل انتخاب شدند. این رویکرد با استفاده از روش‌های گردآوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای، مصاحبه، به توصیف و تحلیل آثار با مشارکت مؤثر مؤلف می‌پردازد.
نتایج تحقیق نشان داد که موضوعات نگاره‌ها که معنای اثر را در خود دارند همواره ثابت بوده، و به نحو بارزی با باورهای نگارگر در ارتباط است. در مرحله فهم نگارگر از زاویه‌ای جدید به بیان معنا می‌پردازد و در ترسیم آن تکنیک‌های مختلف را برای تفسیر و اشتراک معنا به خدمت می‌گیرد و درنهایت،فهم و تفسیر ارائه معنا،فرآیند متغیر درآفرینش اثر هنری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hermeneutical Analysis of Master Jazizade's Painting through Hirsch Approach

نویسندگان [English]

  • Sepideh Zafari Naeini 1
  • Jabbar Rahmani 2
  • Jalil Jokar 3
1 M.A. Islamic Art, Art University of Isfahan
2 Anthropology Institute for Social and Cultural Studies
3
چکیده [English]

As a type of text and informational document enjoying an ancient history, the Iranian painting provides the researchers with sufficient information on the history, culture and social etiquettes of the Iranians; so conducting a scientific study of such text is considered fundamental in today’s artistic researches. Encountering with a work of art to achieve logical, accurate results through systematic research has ever been observed by theorists. Hermeneutical approach was introduced to interpret the concept of texts but a fundamental difference has always existed on the quiddity of meaning. Some believe that the meaning of text depends on the audience while others are of the opinion that it is related to the author which leads to the creation of a single or plural meaning in a given text. Objectivists consider the text’s meaning unchanging and reachable while subjectivists consider it broad, unreachable and definite but everyone can understand it based on his previous knowledge of text. Eric Hirsch, the American intellectual, properly elaborated upon the setbacks of each of the theories and opened up a fresh way for conducting research studies within texts and works. Focusing on Hirsch’s approach, this essay seeks the meaning of the artwork in its author. Hirsch basically believes that the author’s objective of the creation of the artwork constructs the meaning of the piece. ‘The comprehension process’, he terms the mental processes involved in the method of presentation of a piece of art and during the ‘interpretation process’, the artist takes up the pen to share the meaning gained with others. If the researcher takes the process backwards, he can access the meaning of the text and approach it significantly. Depending on time and science, secondary information appear during the study of text which Hirsch calls ‘implication’; therefore, every text contains just one, single meaning and that is the author’s objective of creating artistic works. To find out the meaning of a painting, the researcher should approach the artist through the study of the historical, social and cultural circumstances at the time of creating the text, study the artist’s biography, and if possible, asking for the author’s assistance. This research seeks answers for this one question: how can an artwork be examined from the perspective of its creator? The study aims to find a method to analyze the Iranian miniature. The Iranian miniature can be divided in to two general types: one in which the miniaturist was free to choose his subject and the other, a painting created under specific conditions of the time and the customer’s taste. To this end, the miniature paintings of Master ‘Amir Houshang Jazizadeh’ - the contemporary painter chosen as the ‘Eternal Figure’ of Isfahan who has studied and taught the discipline for many years and is fortunately alive – were selected for analysis. The research has been performed through desk study of library resources and conducting interviews as well as description and analysis of the works of the author with the effective participation of the author himself and tests the accuracy of this method via a comprehensive study of one of 200 paintings available at the gallery chosen by the artist himself and a general study of other paintings.
The results indicated that the Hermeneutical approach of Hirsch is a suitable method for analyzing and study the Iranian miniature paintings. Holding the meaning of the artworks, the subjects of the paintings are always constant and prominently associated with the miniaturist’s thoughts and beliefs. In comprehension process, the miniaturist tries to present the meaning from a new perspective and in portraying them, he employs different techniques of interpretation and sharing of their meaning. Ultimately, the study reveals that the processes of comprehending and interpretation of the artworks are variables and the modification of the artwork by the author after some elapse of time, displays alternation in the process of comprehension and interpretation while the subject of the miniature painting (artist’s intention) or the meaning remains the same.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hermeneutics
  • Miniature Painting
  • Eric Donald Hirsch
  • Meaning
  • Amir Houshang Jazizadeh
  • Interpretation
• احمدی، بابک.(1375).ساختار و تأویل متن. جلد2. چ سوم.تهران:نشر مرکز.
• احمدی،بابک.(1381).ساختاروهرمنوتیک.چاپ دوم.تهران:گامنو.
• براتی، بهاره.(1391).ویژگی‌های اژدها در نگارگری عصر صفوی با تاکید بر توصیفات فردوسی در شاهنامه.نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره4،شماره 49. 31-44. 
• پالمر،ریچاردا.(1382).علمهرمنوتیکنظریهتأملدرفلسفه‌هایشلایرماخر،دیلتای،‌هایدگر،گادامر. ترجمةمحمدسعیدحناییکاشانی. چدوم. تهران: هرمس.
• پورمیر،علی.(1392).اصفهان:مصاحبه.(27اردیبهشت1392)[فایل صوتی موجود].
• ترابی،محمد.(1370).همانندی‌های افسانه‌ای وحماسی ایران وچین.نامه فرهنگ. سال اول. شماره3.64-69.
• جزی‌زاده،امیرهوشنگ.(1391).اصفهان:مصاحبه.(اردیبهشت،خرداد، تیر، اسفند1391)[فایل صوتی موجود].
• رحمانی، جبار و سپیده ظفری.(1394).پژوهش میان رشته ای در هنر با رویکرد هرمنوتیکی هیرش (مورد پژوهشی تحلیل هنر نگارگری، نگاره یوسف و زلیخا).فصلنامۀعلمیپژوهشیکیمیای هنر. سالچهارم،شماره15. 47-63.
• رستگار فسائی، منصور. (1379).اژدها در اساطیر ایران.تهران:قومس.
• سیمای جمهوری اسلامی ایران،«پرده خیال» شبکه آموزش: اسفند1391.
• فردوسی، ابوالقاسم.(1960). شاهنامه چاپ مسکو، جلد اول. تهران: اداره انتشارات خاور.
• قاری‌سیدفاطمه،بدرالسادات.(1387).ماه تابان اصفهان: مروری بر زندگی وآثار حاج محمد حسین مصورالملکی.تهران:فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
• گرنیاوم،ا.س.(1371).اسطوره اژدها‌کشی در هند و ایران. ترجمة فضل الله پاکزاد. نامه فرهنگستان. سال دوم. شماره3. 90-93.
• متحدین،ژاله.(1371).اژدها در شعر فارسی ایرانی.مجله ایرانشناسی. سال چهارم.شماره16.713-733.
• ننگفو،هوانگ.(1379). اژدها در اساطیر و هنر چین.ترجمة کیمیا بالا زاده.مجله کتاب ماه هنر.شماره27و
• 28. 89-91. 
• واعظی، احمد.(1380).درآمدی بر هرمنوتیک. تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
• هیرش، اریک.1(1385).در دفاع از مؤلف.ترجمة فرهاد ساسانی.مجله زیبا شناخت. شماره 14. 123-140.
هیرش، اریک.2(1385).چشم‌اندازهای خطا.مجله مهراوه، شماره 5-7.79-96.
• یاحقی،محمد‌جعفر.(1369).فرهنگ اساطیر و اشارات داستانیدر ادبیات داستانی.تهران: سروش.