در-جهان-بودگی هایدگر و نقاشی های فوتوریسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

2 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

چکیده

هستی‌شناسی همواره موضوعی مهم برای متفکران از زمان پیشاسقراطیان تا فیلسوفان دوره روشنگری بوده است. توجه به هستی و وجه ظهور انسان، و نیز مساله پیرامون و ماهیت سازنده آن، موضوعی تأمل برانگیز است. هایدگر با ارائه نظامی ساختارمند از هستی‌، طرحی استوار از در-جهان-بودنِ دازاین مطرح نمود و دازاین را به این معنا که همّ هستیِ خود را دارد، دلمشغول با «جهان‌‌ پیرامونی» دانست تا بتواند صورتبندی خود را پیاده کند. هایدگر با استفاده از تعریف «جهان پیرامونی»، معتقد است که دازاین، همواره وقتی به سوی امکان‌های مندرج گام بر می‌دارد، این مواجهه با پیرامونیّت، خود را بیشتر آشکار می‌کند. بنابر تعریف هایدگر، دازاین در-هستنِ خود، همواره با آینده‌ای همبود با اکنون که وجهی از اکنون است، مواجه می‌شود. این تنیدگی، با درک جهان‌ پیرامونی، خود را آشکار می‌کند. در این مقاله، هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا جهان‌‌ پیرامونی در آثار نقاشی فوتوریسم با توجه به اندیشه هایدگر از «در-جهان-هستنِ» دازاین، می‌تواند رویکردی مبتنی بر آمیزش افق‌های فلسفی با جهان هنر باشد؟روش پژوهشی در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع با روش کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. با استفاده از نظام درهم‌تنیده ترکیب‌بندی آثار فوتوریسم، و نوع ارتباط آن با مساله جهان پیرامونی که هایدگر از آن برای تبیین مفهوم گشودگی و همّ هستی داشتنِ دازاین استفاده کرده است، می‌توان بسیاری از آثار جنبش فوتوریسم را مورد تحلیل قرار داد و این امر به ارتباط جهان فکری نقاشان و متفکران و در واقع نوعی هم‌آمیزی افق‌ها تاکید می‌کند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The concept of Heideggers Being-in-the-world and Futurism paintings

نویسندگان [English]

  • Navid Jamei 1
  • Mohammadreza Sharifzade 2
1 Islamic Azad university,Tehran
2 Associate Professor of Art research, Faculty of Art, Islamic Azad University Centeral Tehran Branch
چکیده [English]

Ontology has always been an important topic for thinkers from presocratic philosophers to philosophers of the Enlightenment. Considering the existence and appearance of Man, as well as the periphery and its constructive nature, is a reflective matter. Heidegger, with a rigorous military formulation of existence, put forward a plan based on the universe of Dasein, and called Dasein, in the sense that he has his own being, taking care of the "Surrounding World" in order to make his own formulation. Heidegger, using the definition of the "Surrounding world", believes that Dasein, when he comes to these possibilities, always reveals himself to the Invironment. According to Heidegger's definition, Dasein in his Being-in always faces with Being-with future that there is a picture of the present, which reveals itself through perceiving the periphery of the world. In this paper, our goal is to use the key phrase of average kind of mean understanding to examine whether the Surrounding World in the works of painting futurism, according to Heidegger's thought of the "Being-in-the-world" of Dasein, can be an approach based on the Fusion of horizon with The world of art or not. The research method in this paper is descriptive-analytical and is done using library resources. With using the entrenched system of combining the effects of futurism and its kind of relationship with the Surrounding world that Heidegger used to explain the concept of Disclosedness and the concept of dasein s Care, many of the effects of the futurism movement can be analyzed, The intellectual world of painters and thinkers and indeed a kind of Fusion of horizons is emphasized.
In this research, we intend to explore some of the effects of futuristic painting using the idea of the Surrounding world, Disclosedness, the concept of average kind of, and time sequence (as Heidegger forms the time).
Man has a kind of not-obvious average kind of environment surrounding him. For example, when he/she is in writing, not only is his attention to writing, but also an average kind of his surroundings. He finds the desk, recognizes the chair, and in general has an understanding of his environment that does not disrupt the senses of his writing, but at the same time understand them all together, but there is no obvious perception. Heidegger believes that Dasein finds herself in her own being, and that has a precise understanding of the world.
The Surrounding World is a collection of humorous alternatives that surrounded him. This tension brings to him an average kind of understanding, and in all of his states and cognitions, he introduces an unusual mean to him. Henceforth, found that, which is based on Heidegger's thought, it has a direct relation with the structure of the peripheral world. Man is in his care, is in Being-ahead-of-itself, because he has his own being and this concept means Being-ahead-of-itself. The concept of “Disclosedness” for Dasein is an understanding that relates to the Surrounding World, which can be said to reveal inaccurate knowledge of the Environment and to explain the concept of Being-with and now. So Dasein, at every step that he has, has a modest understanding of the Surrounding World, and this is well illustrated in the works of Futurist painting. In this study, the structure of the composition of the works of Futurism with Heidegger's key interpretations was examined, and the purpose of it was to examine the concrete form of what Dasein encountered with his Surrounding World and his explicit understanding of this encounter. A way of reconciling the horizons can be seen in the Heidegger's peripheral world and the nature of futurism paintings. It must also be concluded, therefore, that Heidegger's formulation has become possible for the futuristic paintings to be conceived and interconnected. With using the entrenched system of combining the effects of futurism and its kind of relationship with the Surrounding world that Heidegger used to explain the concept of Disclosedness and the concept of dasein s Care, many of the effects of the futurism movement can be analyzed, The intellectual world of painters and thinkers and indeed a kind of Fusion of horizons is emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Dasein"
  • "Being"
  • "Being-in-the-world"
  • "Disclosedness"
  • "Futurism"
اکوان، محمد(1397). مرلوپونتی و بنیادهای اندیشه او. تهران. انتشارات فرزانگی.
خاتمی، محمود(1395). جهان در اندیشه هایدگر. تهران. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
دکارت، رنه(1392). تأملات در فلسفه اولی. ترجمه احمد احمدی، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات سمت.
رشیدیان، عبدالکریم(1391) هوسرل در متن آثارش. تهران. نشر نی.
شاد قزوینی، پریسا و عالی کلوگانی، شیرین(1396). خوانشی بر دادائیسم و سوررئالیسم در پرتو نقد هایدگر از تکنولوژی، مجله کیمیای هنر، شماره 25. زمستان. صص 39-57
لینتُن، نوربرت(1393). هنر مدرن. ترجمه علی رامین، چاپ ششم، تهران: نشر نی.
مروت، علی اصغر(1393). پرسش‌هایی در باب «پرسشی در باب تکنولوژی»، مجله پژوهش‌های فلسفی-کلامی، شماره 60. تابستان. صص 79-104
 مک‌کواری، جان(1393). مارتین هایدگر. ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات هرمس.
وال، ژان(1395). بحث در مابعدالطبیعه. ترجمه یحیی مهدوی، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی
هایدگر، مارتین(1395). هستی و زمان. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ ششم، تهران: نشر نی.
هرش، شارون لاتچا(1397). رهیافت‌های مناسب در شناخت و تحلیل آثار برجسته هنری، ترجمه و تالیف نوید جامعی، تهران: علم و دانش.
The Founding and Manifesto of Futurism by F.T. Marinetti. Translated by  Thames and Hudson Ltd, London 1973
Dreyfus, Hubert (2000), Heidegger, Authenticity, and Modernity. The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England. Division 1. Edited by Mark Wrathall and Jeff Malpas
Guignon, Charles (1993).The Cambridge Companion to Heidegger, Cambridge University Press
Wrathal, Mark (2006).How to Read Heidegger, Granta Publication.
Heidegger, Martin(1962).Being and Time, trans. John Macquarie and Edward Robinson, SCM Press
URLs:
1- https://www.moma.org/collection/works/78648
3- https://en.wikipedia.org/wiki/Giacomo_Balla