تحلیل قاعده حسن وضع در کتیبه های کوفی تزئینی منقوش به روش شابلونی بر حاشیه داخلی سفالینه های گلابه ای دوره سامانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استادیار گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22051/jtpva.2023.43781.1508

چکیده

آنچه کتیبه‌های حاشیه داخلی سفالینه‌های گلابه‌ای (به قلم کوفی تزئینی با روش قالبی) را از سایر کتیبه‌های کوفی تزئینی متمایز می‌کند سطح مقعر آن‌ است؛ زیرا با کاهش قطر بستر، کرسی‌های افقی مدور شده و عناصر به پرسپکتیو می‌روند. از این رو قاعده «حسن‌ وضع» تحت‌‌الشعاع قرار می‌‌گیرد. بنابراین تحلیل ساختاری کتیبه‌‌های کوفی تزئینی سفالینه‌‌های گلابه‌‌ای سامانی بر اساس اصول خوشنویسی و مبانی کتیبه‌‌نگاری بر پایه قاعده «حسن وضع» جهت شناخت ارزش‌‌های بصری و درک وجوه زیبایی‌‌شناسی و کیفیات بصری آن‌ها، هدف اصلی این مقاله است. پژوهش حاضر همچنین به دنبال پاسخ به این دو پرسش است که کتیبه‌های کوفی تزئینی سفال‌های گلابه‌ای خراسان بر اساس «حسن وضع» چه ساختار و ویژگی‌‌هایی دارد؟ و این خصایص چه تأثیری بر کیفیت بصری و زیبایی کتیبه‌ها داشته ‌است؟
در همین راستا مقاله پیش رو با رویکردی توصیفی-تحلیلی و از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، به تحلیل 17 نمونه از این کتیبه‌ها پرداخت. در نهایت این نتیجه حاصل شد که حسن هم‌نشینی مفردات و پیوند آن‌ها با آرایه‌های گیاهی و هندسی، موافق اصول کرسی‌بندی انجام شده است. پای‌بندی نظام نوشتاری و تزئینی به کرسی و ترکیب‌بندی جزئی، به تکرار، تقارن، تعادل، توازن و ضرب‌آهنگ انجامیده که در نهایت به ترکیب‌بندی کلی مطلوبی منجر شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Rule of Good Layout (Ḥosn-e ważʿ) in the Decorative Kufic Inscriptions Using the Stencil Technique on the Inner Border of Slip-Painted Potteries of the Samanid Era

نویسندگان [English]

  • marzieh jafarpour 1
  • Farhad Khosravi Bizhaem 2
1 Master of Arts of Islamic Art, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Calligraphy and Persian Painting, Faculty of Handicrafts, Art university of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

What distinguishes the inscriptions on the inner border of slip-painted potteries from other decorative Kufic inscriptions is the concave shape of the surface. Because by reducing the diameter of the plates, the horizontal baselines and consequently the base of the writing elements are rounded and parallel to the vertical baselines are affected by the perspective to the centripetal point of the dish. Therefore, among the principles of calligraphy, the rule of good layout (Ḥosn-e ważʿ) is overshadowed. Accordingly, the main purpose of this paper is a structural criticism and formal analysis of the decorative Kufic inscriptions of Samanid slip-painted potteries based on the principles and rules of calligraphy and the principles of the epigraphy based on the rule of good layout, through the composition (Tarkīb) and baseline (Korsī). In order to know the technical values, the visual qualities, and the aesthetic aspects the current article also seeks to answer these two questions; "What are the structure and features of the decorative Kufic scripts of slip-painted potteries according to the rule of good layout?" and "What effect have these features had on the visual quality and aesthetic aspects of the inscriptions?" So, the present study analyzed 17 slip-painted potteries from the Samanid era (9th and 10th century AD/ 3rd and 4th century AH) with the Kufic inscriptions with a descriptive-analytical approach and through library studies. In general, Kufic elements are imprinted on these potteries in three central, radial and peripheral positions. Among these, only the inscriptions on the inner border of the potteries that were written using the stencil technique were selected (applying a thick layer of color and removing waste by using a sharp tool).
In this article, first, the twelve principles of calligraphy were briefly defined such as qowwa (boldness), żaʿf (faintness), saṭḥ (straightness), dawr (roundness), ṣoʿūd (heightening), nozūl (lowering), nesba or tamāsob (proportion), tarkīb (composition), korsī (baseline), oṣūl (elements), ṣafā (refinement) and šaʾn (dignity). Then, based on the priority and its limitations in inscriptions, it was concluded that the best criterion for measuring inscriptions is the rule of good layout. According to the opinions of Ibn Muqla and Abū Ḥayyān Tawhīdī, good layout is under two general rules of composition (Tarkīb-e kollī: Tansīl or Tansīq and Tarkīb-e jozʾī: Taʿlīf or Tafrīq) and baselines (Tasteir or Tawfiq) and they indicate.
In the studied inscriptions, all single letters (Mufradat) are subordinate to vertical and circular horizontal baselines. The tall letters (Alifat, Afrashtes) are placed in the range of middle to upper baselines and belong to the dominant radial and perspective axes. Elongations (Maddat) are also located due to the concave of the horizontal baselines and the intersection of the vertical baselines. Round letters (Davayer) are in line with vertical and horizontal baselines.
Two types of connections link the writing system and the decorative system. The first type of connection, Dāng (the width of the pen) does not change much and in terms of substance, it follows the structure of the script. This creates various types of knotted Kufic, interlaced (Muaqqad) and intertwined (Mushabbak). The second type is a connection in which the width of the pen has a noticeable change, and it brings out the nail-shaped (Muzahhar) foliated (Muvarraq) and floriated (Muzahhar) Kufic. The decorations of the tall letters are nail-shaped, foliated and floriated, but the interference of written and geometrical elements also leads to knotted forms, which are usually done between the middle and upper baseline - the middle third. Semi-tall letters (Nim-afrashtes)  are often nail-shaped and foliated and do not exceed the subsidiary middle baseline. Elongations are sometimes closed with floriated 's rising spiral decorations, which creates a balance between positive and negative space. Sometimes, contrary to the elongated nature of the elongations, the decorative system is connected to the main body of script with the last ascent with the vertical baseline and goes up to the uppermost baseline. The circular letters have foliated and floriated decorations that go all the way to the upper baseline. But inverted circular letters only end with foliated decorations and usually the elongations before them have decorative additions. Circular letters sometimes retain the inherent aspect of their form when facing decorations; That means if the decoration is removed, the readability of the letters will not be reduced. Sometimes the legibility of circular letters depends more on the decorative system and if the decorations are removed, they lose their essence. The third group of circular letters is also written simply and almost regularly, and additional decorations are added with a little distance from the main body of the letters. These joints usually go beyond the first baseline and settle between the subsidiary horizontal and uppermost horizontal baselines.
Composition in decorative Kufic -unlike the six scripts- does not adhere to certain rules and restrictions; It means that the letters can be elongated anywhere in the word or sentence, join the decorative elements or become a decorative system. For this reason, the Epigraphists took advantage of this characteristic of Kufic in the composition and used symmetry, balance, equipoise, repeat and rhythm. Symmetry -does not mean the exact matching of the letters on both sides of the axis, but their formal similarity- in the two main vertical (Alifat) and horizontal (Maddat) movements on the axis of symmetry of the vertical baselines (tangent to the diameter of the imaginary circle in the dishes) have appeared. The tall letters are written parallel to the vertical baselines, and in the symmetry of each one, usually another tall letter, a circular letter or an elongated letter is placed; which has reached the uppermost baseline due to the plant decorative system. Also, according to the criterion of the vertical baseline, the elongations are symmetrical on the middle baseline. Foliated and floriated additional decorations play a significant role in the symmetry of the composition; Because it compensates for the length difference of the letters and parallels the elongation of the Maddat in the middle baseline, it gives coherence to the decorative system on the uppermost baseline.
Repetition, as one of the factors affecting symmetry, can be seen in the writing and decorative system of these inscriptions. The tall letters (especially alif (ا) , lām (لـ)  or  twisted lām-alif  (لا)) are stretched evenly and symmetrically, usually from the middle of the middle baseline to the uppermost baseline. The base of the elongations such as the belt around the dishes is swept and in parallel with those separated decorative elements, are placed in the first and second baselines. In addition, the floriated decorations have reached an upper baseline with the uptrend of letters, and its stems have been repeated. Semi-tall letters and circular letters have been written at certain distances on the middle baseline, leading to a rhythmic repetition and symmetry generally. The proper placement of these elements is the result of the predetermined elongation of Maddat and maintaining the distance between the letters. Symmetry and repetition have created a kind of continuity, unity and harmony in the inscription, it has led to the equality of positive and negative spaces (blackness and whiteness or sawād o bayāż) and has caused balance and equipoise. Due to the systematic and regular positioning of the written and decorative system on the horizontal baselines, by moving to upper baselines, decorations move more freely and thus reduce the visual weight. The combination of geometrical and writing system is done either in elongations or in the tall letters which have a base on a middle baseline. The knotted decorations, which are visually heavier, are also based on the middle baselines. In this way, it can be concluded that baselines have played a prominent role in the equipoise of visual elements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epigraphy
  • Decorative Kufic
  • Good layout
  • Composition
  • Slip-painted pottery
  • ابراهیم، همسه عدنان (2019م). للإسلام فنا، عمان: دار غیداء.
  • ابن‌مسکویه، ابوعلی (1365). تجارب‌الامم. برگردان علینقی منزوی، تهران: توس.
  • ابن‌مقله (1991). رساله فی الخط و القلم در: خطاطاً و ادیباً و انساناً، تصحیح هلال ناجی، بغداد: دارالشوون الثقافیه العامه.
  • اتینگهاوزن، ریچارد (1376). تاریخ هنر ایران: هنر سامانی و غزنوی، برگردان یعقوب آژند، تهران: مولی.
  • آملی، محمد بن محمود (1309ق). نفائس الفنون فی عرایس العیون، نسخه خطی از کتابخانه آزاد مولانا دانشگاه مسلمان علیگر، شماره دسترسی: 3322.
  • باباشاه اصفهانی (۱۳۱۲). آداب المشق، نسخه خطی از کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، شماره ثبت 19015.
  • بخاری، محمد (1372). فوائد الخطوط در: کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی، تصحیح نجیب مایل هروی، مشهد: آستان قدس رضوی.
  • پوپ، آرتور اپهام (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز؛ جلد چهارم سفالگری، خوشنویسی و کتیبه‌نگاری، زیر نظر سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
  • تمدّن، ملیحه، سرپولکی، حسین (1385). سفال گلابه­ای؛ بررسی کاربرد گلابه یا پوشش گلی در تاریخ سفالگری ایران، گلستان هنر، 3،‎ 54-70.
  • توحیدی، ابوحیان (1379). رساله‌ای در آداب کتابت، نامه بهارستان، 1، 12-5.
  • جباری، صداقت، معصوم­زاده، فرناز (1388). الگوهای ترکیببندی در کتیبه‌های سفال سامانی (قرون سوم تا پنجم هجری قمری)، هنرهای تجسمی، 40، 80-71.
  • جباری، صداقت، معصوم­زاده، فرناز (1389). تنوع خط کوفی در کتیبه­های سامانی (قرن سوم تا پنجم هجری)، هنرهای تجسمی، 42، 33-44.
  • رحیمی آریایی، افروز، ولی بیگ، نیما، محمود آبادی، سید اصغر (1397). گونهشناسی شکلیِ کتیبههای کوفی در مساجد و منارههای شیوه رازی و آذری در استان اصفهان، تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری، 22, 38-7.
  • زمانی، عباس (1352). خط کوفی تزیینی در آثار تاریخی اسلامی، هنر و مردم، 128، 33-15.
  • زین­الدین، ناجی (2009م). مصور الخط العربی، دوحه: دارالمعرفه.
  • سبزواری، فتح­الله (بی­تا). رساله­ای در بیان اصول و قواعد خط فارسی، نسخه خطی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ثبت: 7651.
  • سراج شیرازی، یعقوب بن حسن (۱۳۷۶). تحفه المحبین، برگردان محمدتقی دانش­پژوه، کرامت رعناحسینی و ایرج افشار، تهران: نقطه.
  • شریف صفوی، زین‌العابدین (1322ق). رساله احیاء الخط، تهران: مطبعه السید مرتضی الطهرانی.
  • ‌شهیدانی، شهاب (۱۳۹۷). ملاحظاتی چند در دانش کتیبه‌نگاری و ضرورت کاربرد اصول و قواعد خوشنویسی در تحلیل کتیبه‌ها، پژوهش‌های معماری اسلامی،۱ ،۱۰۹-۸۷.
  • صیرفی، عبدالله (بی­تا). آداب الخط، نسخه خطی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ثبت: 85611.
  • فضائلی، حبیب‌الله (1366). تعلیم خط، تهران‌: سروش.
  • فضائلی، حبیب‌الله (1399). اطلس خط، تهران‌: سروش.
  • فکرت، محمد آصف (1377). خط کوفی، تهران: کیان کتاب.
  • فلوری، ساموئل (1387). کتیبه­های کوفی تزئینی بر سفالینه­ها در: سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، برگردان هوشنگ رهنما، تهران: علمی و فرهنگی.
  • قلیچ­خانی، حمیدرضا (1388). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران: روزنه.
  • قلیچ­خانی، حمیدرضا (1392). درآمدی بر خوشنویسی ایرانی، تهران: فرهنگ معاصر.
  • قوچانی، عبدالله (1364). کتیبه­های سفال نیشابور، تهران: موزه رضا عباسی.
  • کلانتر، علی اصغر (1399). ضرب­آهنگ کتیبه­های سفالینه­های نیشابور تا سده 6 ه.ق، جلوه هنر، 29، 96 -86.
  • لسترنج، گی (1367). جغرافیای تاریخی سرزمین­های خلافت شرقی، برگردان محمود عرفان، تهران: عملی و فرهنگی.
  • مایل‌هروی، نجیب (1372). کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی.
  • مشهدی، سلطان‌علی (1299ق). صراط السطور، نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ثبت: 77982.
  • معصوم­زاده جوزدانی، فرناز (1394). زبان بصری رویه‌نگاری ظروف گلابه‌ای سامانی در پرتو اصول گرافولوژی، پایان‌نامه مقطع دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری، تهران.
  • معصوم‌زاده جوزدانی، فرناز، پورمند، حسنعلی، خزایی، محمد (1394). زبان بصری نوشتار سامانیان در پرتو اصول خط‌شناسی، نگره، 36، 38-59.
  • مکّی­نژاد، مهدی (1389). ساختار و قابلیتهای خط کوفی در کتیبهنگاری معماری ایران (سلجوقی تاصفوی)، پایان‌نامه مقطع دکتری، دانشگاه شاهد، دانشکده هنر، تهران.
  • مکّی­نژاد، مهدی، آیت‌اللهی، حبیب‌الله، هراتی، محمدمهدی (1388). تناسب و ترکیب در کتیبه محراب مسجد جامع تبریز، هنرهای تجسمی، 40, 81-88.
  • منشی قمی، قاضی میر احمد (1352). گلستان هنر، احمد سهیلی خوانساری، تهران: کتابخانه منوچهری.
  • هروی، جواد (1382). تاریخ سامانیان؛ عصر طلایی ایران پس از اسلام، تهران: امیرکبیر.
  • هروی، میرعلی (قرن 11ق). آداب‌الخط، نسخه خطی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ثبت: 87903.
  • یعقوبی، احمدابن ابی یعقوب بن واضح (2536ش). البلدان، محمدابراهیم آیتی، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
  • Blair, S. (2007). Islamic calligraphy, Edinburg: Edinburgh University Press.
  • Bulliet, R.W.(1994) . Pottery styles and social status in medieval Khurasan, in: Archaeology, annales and ethnohistory, Cambridge: Cambridge university press.
  • Ferehvari, G. (2000). Ceramics of the Islamic world in the TareqRajab museum, London and New York: I.B Tauris.
  • Flury, S. (1912). Die Ornamente der Hakimund Ashar-Moschee, Heidelberg: Carl Winter Universitätsbuchhandlung.
  • Grohman, A. (1957). The Origin and Early Development of Floriated Kūfic. Ars Orientalis, Vol. 2, 183-213.
  • Grube, E. (1994). Cobalt and luster; The Naser D. Khalili collection of Islamic art, New York: the Nour foundation.
  • Ilyasova, S.R., Ilyasova, J.Y., Imamberdiev, R.A., Iskhakova, A. (1991). There is no good in wealth; glazed ceramics of the Tashkent oasis of the XI-XII centuries, Moscow: Mardjani Foundation.

-         Mousazi Jazayery, S.M.V., et. al. (2015). Kufic Inscriptions of the Historic Grand Mosque of Shoushtar, New York: Blautopf.

-         Pancaroğlu, O. (2007). Perpetual Glory (medieval Islamic from the Harvey B.Plotnick collection), Chicago: The art institute of Chicago.

  • Volov, L. (1966). Plaited Kufic on Samanid Epigraphic Pottery. Ars Orientalis, 6, pp 33–107.
  • Watson, O. (2004). Ceramics from Islamic lands, Kuwait national museum the AlSabah collection, New York: Thames & Hudson.
  • Wilkinson, C. K. (1973). Nishapur; Pottery of the early Islamic period, New York: The metropolitan museum of art.

منبع تصاویر

رضی، مهرداد، (بی‌تا)، عکس از کتیبه برج پیر علمدار دامغان، (تصویر دیجیتالی)، تاریخ دسترسی: 11/07/1401.

URLs:

-URL1: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449330. Access date:1401.08.01/ 21:42.

-URL2: https://collections.vam.ac.uk/item/O85328/dish-unknown. Access date:1401.07.30/ 10:30.

-URL3: http://www.christies.com/LotFinder/search/LOTDETAIL. Access date:1400.11.11/ 15:00.

-URL4: http://searchcollection.asianart.org/view/objects/asitem/search/8346-fd7c. Access date:1401.08.01/ 11:00

-URL5: https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1967-1_1. Access date:1401.08.01/ 10:00.

-URL6: https://art.nelson-atkins.org/objects/27205/platter-with-kufic-inscription. Access date: 1401.07.29/ 08:30.

-URL7: https://www.davidmus.dk/collections/islamic/dynasties/samanids/art/22-1974. Access date: 1401.02.11/ 10:30.

-URL8: https://www.davidmus.dk/collections/islamic/dynasties/samanids/art/55-1974. Access date: 1400.02.11/ 10:30.

-URL9: https://www.khalilicollections.org/collections/pot850. Access date:1400.12.03/ 9:30.

-URL10: https://www.metmuseum.org/art/collections/B478. Access date:1401.8.02/ 17:00.

-URL11: https://orientmuseum.ru/collections/middle_east/index.ph/9556. Access date: 1399.12.20/ 10:00.

-URL12: https://orientmuseum.ru/collections/middle_east/bowl45. Access date:1399.12.21/ 10:00.

-URL13: https://www.agakhanmuseum.org/collection/artifact/bowl-akm728. Access date: 1400.01.30/ 14:00.

-URL14: https://collections.vam.ac.uk/item/O118148/dish. Access date: 1401.07.05/ 09:30.

-URL15: https://www.bonhams.com/auctions/lot/18/. Access date: 1401.06.11/ 11:30.

-URL16: https://collections.vam.ac.uk/item. Access date: 1401.09. 20/ 14:00.

-URL17: https://www.mardjani.ru/en/taxonomy/term/20/items/245. Access date: 1401.07. 07/ 12:00.

-URL18: https://www.academy.uz/mainimage/7853. Access date: 1401.03.27/ 15:30.

-URL19: https://www.mardjani.ru/en/node/966. Access date: 1401.07.14/ 11:00.

-URL20: https://sites.lsa.umich.edu/khamseen/2020/samanid-epigraphic-dish. Access date: 1401.07.15/ 10:00.