تحلیل قالی هوشنگ شاهی براساس رویکرد منظومه شبانه و روزانه ژیلبر دوران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد یزد

2 ناظر چاپ

چکیده

اسطوره و خیال، دلالت های معنایی طرح و نقش قالی های تصویری هوشنگ شاهی را می سازد که ریشه اصلی، این اسطوره ها و خیال پردازی های بافنده هنرمند، ترس از گذر زمان و تلاش برای کنترل آن است. ژیلبر دوران ترس را خاستگاه اصلی شکل گیری تخیلات بشری در طول اعصار دانسته و مرگ را بزرگترین ترس انسان معرفی کرده است. وی بر این باور است، تصویرهای ذهنی هنرمند به دو منظومه، شبانه و روزانه تقسیم می شوند. با توجه به نظام منظومه ها، پرسش پژوهش عبارتست از اینکه در قالی های هوشنگ شاهی چه رویکرد، تخیل اسطوره ای غالب است؟ پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تعدادی از قالی های هوشنگ شاهی بر اساس رویکرد، دو قطبی تضادی (منظومه روزانه) و دو قطبی تعاملی (منظومه شبانه) ژیلبر دوران پرداخته است. جمع آوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای است. شناخت مفاهیم اسطوره ای طرح و نقش قالی هوشنگ شاهی با نگرش جدید از جمله اهداف این پژوهش است. با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که هنرمند بافنده، برای به تصویر کشیدن موضوع هوشنگ شاه از ساخت های تبیین شده توسط ژیلبر دوران استفاده کرده تا مطلوب خود، مضمون آرمانی و جاودانگی را با تاکید بسیار در قالی هوشنگ شاهی متجلی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Hushang Shah Carpet with Gilbert Doran Approach

نویسندگان [English]

  • Maryam Roknizadeh 1
  • Mohammad Shahparvari 2
1 Islamic Azadi University of Yazd
2 Shahed university
چکیده [English]

Qajar era is one of the large periods of Iranian history. In the era an appropriate context was provided for the growth of all kinds of arts, including the art of carpet industry. The Iranian handwoven carpet had had various changes, designs, and motifs. Carpet has imported on cultural and social trends and different eras have seen various designs and weavings. Pictorial carpets were generally from Iranian epic and mythological literature. In this relatively long period, the majority of Iranian arts such as carpet weaving, after a period of stagnation, once again revived and artists in continuing Iranian rich art over the years, especially the Safavid period, began to create artistic works. This works in the context of developments and arising from the circumstances of the society of that era contained features and independent identity that had a significant difference from the era before it. Qajar era is a period in the history of Iran in social, political, and economic areas creating a new era in Iranian history. In the Qajar era, there were royal exhibits and artists made portraits and pictures of their contemporary kings. Kings’ and princes’ picture simulation was a novel art. 19th century can be called the beginning of the picturing movement and its affection for the Iranian carpet. Under these circumstances, pictorial carpets were produced and their installation on walls made an evolution in carpet utilization and the presentation of the picture on carpets was more justifiable. Qajar period faced many ups and downs and good and bad days, incorporating a wide range of changes due to the presence of competent and incompetent kings ruling the vast country of Iran. A major change in this period is the innovation of pictorial rugs, which were used to depict the king of the time Houshang Shah and were replete with national and mythical themes. These rugs were designed and woven not only under the influence of the fixed and custom patterns of their place and time but also based on their artist designers' imagination. The main materials of the imagination are the mental images; through creative mental imagery and in the light of clear experience and intuitive perception, the artist interpretably narrates the concerns of his world such as desires, frustrations, worries, and repressed dreams that have failed to be realized since childhood. All the elements embossed in the body of the rug arises from the previous comprehensive patterns. These previous comprehensive patterns can be analyzed using Gilbert Durand's mythological approach. Gilbert Durand was born in France in 1921 A.D. Durand’s theories are according to the triangle of mythology, anthropology, and the imagination. A large part of Gilbert Durand’s activities is related to the topics such as myth, fantasy, thinking about death, and time control. The imagination plays an important role in this regard. Myth and imagination create the implication of the design and pattern of Houshang Shahi pictorial rugs. The main root of these myths and imagination of the artist-designer is fear of the passage of time and attempts to control it. Durand maintains that all human being’s imaginations are inspired by the concept of time. All imagined forms, therefore, are essentially rooted in time. Gilbert considers the period of fear to be the main source of human imagination throughout the ages and introduces death as the greatest fear of man. Durand provided a complete list of previous structural stimuli and traditional structures as two systems, namely night and day. He believed that every art contains elements of the two poles of dreadful and without dread. He believes that time demonstrates itself by the images; in fact, the structures forming the imaginative figures are entirely based on the “time” and Durand specifies the discourse and image networks of a literary and artistic work by his method. This means that the images are indicative of the fear of the time because there is a “fear of death” behind every fear and a “fear of time” behind every death according to Durand’s theory. The man creates a relationship between the fear and the time and realizes he goes towards the death by the passing of time then fears and consequently, a series of dreadful images (animal figure, dark figure, and fall figure symbols) will appear in his imagination and mind. The presence of elements of imagination, myth, and previous comprehensive patterns in Houshang Shahi rugs has led us to use Durand's theory. In the present research, Durand’s imagination approach has been used to analyze the visual content of the Houshang Shahi pictorial rugs and particularly its diurnal and nocturnal pictorial patterns. In the first part of the article, Durand’s imagination approach has been addressed. In the second part, the visual structure of the carpet has been analyzed based on the mentioned approach. The artist-weaver has successfully created a new space by changing the patterns of Houshang Shahi rugs, overcoming his fears with the images of the night system, and creating a calm and moderate atmosphere on the Houshang Shahi rug by bringing the contrastive positive and negative symbols of the day system. To achieve this goal, the following questions are raised: Are the images of mythical imagination evident in Houshang Shahi rugs? If there are images of mythical imagination in Houshang Shahi rugs, do they have the metaphysical power to create works against destruction, death, and destiny? What approach is the dominant mythical imagination in Houshang Shahi rugs? The present study tries to answer these questions according to Gilbert Durand's night and day system. The required data were collected using the desk research method. To describe and analyze Houshang Shahi rugs, the attempt was made to use valid and first-hand works. This is important because one of the goals is to recognize the mythical concepts of Houshang Shahi rugs' design and pattern using a new approach. The artist-designer and weaver display his/her beliefs as well as the dominant discourse of the time in Houshang Shahi rugs and uses bipolar contrastive (the day system) and interactive (the night system) elements and symbols to achieve this goal. According to the research findings, it can be concluded that the artist weaver has used the constructs explained by Gilbert Durant to illustrate the subject of Houshang Shah to express his ideal theme and immortality with great emphasis in Houshang Shahi rugs. In these rugs, the structure of the weaving artist's imaginative system is more inclined to draw images and symbols of the day system through positive evaluation and the night system; for the weaver, in the face of passion for life, death also has a hidden and permanent presence. And so that, it lapses, each of the symbols was presented in reciprocity to a human potential movement reaction, and it was also said that each of the reactions were due to the human's fear of confronting the time going on.Therefore, it can be said that by simultaneously using all three heroic (daily system), mysterious and hybrid structures, the designer has tried his best to create such a work that reflects the theme of striving for excellence and immortality well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Houshang Shahi Carpet
  • Imagination
  • fiction
  • Night and Day system
  • Gilbert Doran
  • آژند، یعقوب (1385). «دیوارنگاری در دوره قاجار»، هنرهای تجسمی، شماره 25، 34-40.
  • اصفهانی، حمزه بن حسن (1367). تاریخ پیامبران و شاهان، ترجمه جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
  • ایمانی، الهه؛ طاووسی، محمود؛ چیت‌سازیان، امیرحسین و شیخی، علی (1394). «گفتمان باستان‌گرایی در نقوش قالی‌های تصویری دوره قاجار»، گلجام، شماره 28، 23-38.
  • الیاده، میرچا (1402). اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمه بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
  • بهار، مهرداد (1377). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.
  • بهار، مهرداد (1378). پژوهش در اساطیر ایران، تهران: آگه.
  • بهار، مهرداد و شمیسا، سیروس (1388). نگاهی به تاریخ و اساطیر ایران باستان، تهران: علم.
  • پاکزاد، زهرا (1390). «نقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره‌های شاهنامه رشیدا»، عرفانی و اسطوره‌شناختی، شماره 9، 22-30.
  • پورداود، ابراهیم (1377). یشت‌ها، تهران: اساطیر.
  • پورشعبان، سارا و امین، احمد (1395). «تحلیل ساختار تخیلی داستان «تشنه و دیوار» مثنوی بر اساس ساختارهای نظام تخیل در آراء ژیلبر دوران»، شعر پژوهی دانشگاه شیراز، شماره 3، 51-70.
  • تناولی، پرویز (1368). قالیچه‌های تصویری ایران، تهران: سروش.
  • دادگر، لیلا (1380). قالی‌های تصویری موزه فرش ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
  • سرامی، قدمعلی (1377). از رنگ تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی.
  • شاندرز، ژرار (1386). «انسان‌شناسی تخیل و نشانه‌شناسی تنشی در رویکرد ترکیبی»، ترجمه بهمن نامور مطلق، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 3، 120-139.
  • شایگان، داریوش (1382). آیین هندو و عرفان اسلامی، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: فروزان.
  • شریفی ولدانی، غلامحسین و شمعی، میلاد (1390). «تحلیل صورت‌های خیالی در شعر پایداری بر اساس نقد ادبی جدید روش ژیلبر دوران»، ادبیات پایداری، شماره 2، 300- 321.
  • شمیسا، سیروس (1382). داستان یک روح، تهران: فردوس.
  • شهیدی مازندرانی، حسین (1377). فرهنگ شاهنامه، نام کسان و جای‌ها، تهران: بلخ.
  • شوالیه، ژان و گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
  • عباسی، علی (1380). «ژیلبر دوران، منظومه شبانه و روزانه»، کتاب ماه کودک و نوجوان، 46، 79-140.
  • عباسی، علی (1384). «طبقه‌بندی و کاربرد عنصر تخیل بر سه تابلوی مجید مهرگان با رویکرد ژیلبر دوران»، مقالات اولین همایش هم‌اندیشی تخیل هنری، تهران: فرهنگستان هنر.
  • عباسی، علی (1387). «جایگاه من فردی یا من خلاق»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 8، 113-127.
  • عباسی، علی (1390). ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران: کارکرد و روش‌شناسی تخیل، تهران: علمی فرهنگی.
  • عوض پور، بهروز و نامور مطلق، بهمن (1393). «ژیلبر دوران و نقد اسطوره‌ای (پیکر مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخاییل بولگاکف)»، ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، شماره 10، 1- 18.
  • فردوسی، ابوالقاسم (1399). شاهنامه فردوسی، تهران: بدرقه جاویدان.
  • قائمیان، پگاه (1385). «گزارش سخنرانی دکتر عباسی در نشست بررسی تخیل هنری از منظر ژیلبر دوران»، خبرنامه فرهنگستان هنر، شماره 46، 8-9.
  • کریستن‌سن، آرتور (1377). نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
  • کشاورز افشار، مهدی (1386). قالیچه‌های تصویری: بررسی قالیچه‌های تصویری قرن 13و 14 ه.ق. ایران با موضوع تصویر انسان موجود در موزه فرش ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  • کشاورزافشار، مهدی (1393). «تصویرگرایی در فرش ایران؛ نگاهی بر طرح‌های تصویری میرزا سید علی مدرسی، طراح فرش»، سال دوم، شماره 5، 26-33.
  • لوفر دلاشو، مارگریت (1386). زبان رمزی افسانه‌ها، ترجمه جلال ستاری، تهران: توس.
  • وندشعاری، علی (1387). «اسطوره هوشنگ شاهی در قالی‌های تصویری دوره قاجاریه»، انجمن علمی فرش ایران، شماره10، 87-100.
  • هینلز، جان (1373). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
  • یاحقی، محمدجعفر (1386). فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.

 

 

Durand, G.(1992). Les Struchtres Anthropologiques de L imaginaire, 11 eme Edi. Paris: Bordas.

Durand, G. (1996). Introduction a la mythodologie. Mythes et soietes. Paris: Albin Michel La Pensee et le Sacre.