بازنمایی ساختمان در نقاشی ایرانی و نقش آن در گستردگی فضای تصویر و ژرفانمایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه نقاشی دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

ساختمان‎ها پس از پیکره‎ها، تاثیرگذارترین عنصر بصری در نقاشی ایرانی است. از کهن‎ترین نمونه‎های برجای‎مانده مانند.
ورقه‎ وگلشاه که حتی عناصر طبیعی نیز در آن، نقش چندانی در ساخت فضای صحنه نداشت، این بناها بودند که جایگاه‎های متفاوتی را می‎ساختند. بازنمایی ساختمان‎ها در همۀ ادوار نقاشی ایرانی بر همین اهمیت ماند و گام‎به‎گام بر پیچیدگی‎های فضایی آن افزوده شد. پژوهش پیش‎رو، کارکردهای بازنمایی ساختمان را در نقاشی ایرانی می‎جوید و چگونگی گسترش فضای سه‎بعدی را برپایۀ محورهای سه‎گانۀ بلندا، پهنا و ژرفا در فضاهای معمارانه واکاوی می‎کند. بررسی نشان می‎دهد برخلاف پاره‎ای گمان‎ها دربارۀ دوبعدی بودن نگارگری ایرانی و پرهیز آگاهانۀ نقاشان از ژرفانمایی، هنرمندان ایرانی به‎مانند دیگر نقاشان درپی بازنمایی فضای سه‎بعدی در آثار خود بودند. آن‎ها، شیوه‎ها و کارکردهای پراکنش عناصر بصری را بر محورهای سه‎گانه می‎شناختند و از آن برای گسترش دامنۀ دید بیننده و القای ابعاد سه‎گانه بهره می‎بردند. دراین میان، نقش ساختمان‎ها با داشتن بلندا (اشکوبه‎ها)، پهنا (بَرِ ساختمان) و ژرفا (پشت/جلو یا درون/بیرون) در چینش‎های گوناگون فضایی، نزد این هنرمندان شناخته بود. بناها هم‌چنین، در جایگاه مجموعۀ مکعب‎های به‎هم‎چسبیده، حسی از ادراک ژرفا را به‎شیوۀ پرسپکتیو ناهمگرا پدید می‎آوردند. البته، این ترفند در نقاشی ایرانی، بیش از آن‌که روشمند باشد، الگوپردازانه بود. این پژوهش، به‎شیوۀ توصیفی‎ـ‎تحلیل هندسی و برپایۀ واکاوی حدود 400 نگاره از صد نسخۀ برجستۀ سده‎های 7ـ10ق. پیش رفته است. نگارنده می‎کوشد تکاپوهای نقاشان و بخشی از فرازوفرودهای بصری دست‎یابی به توهم فضایی را در آثار نقاشی ایرانی پیش چشم آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of Building in Persian Painting and its Role in the Expansion of the Picture Space and Perspective

نویسنده [English]

  • Maryam Keshmiri
Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Following figures, buildings are the second most efficacious visual element in Persian painting. Even in the oldest paintings in which landscape was not expressive of the space, there used to be a building to organize the space in three dimensions. In the historical path of Persian painting, buildings had this role in all periods because Iranian artists used to illustrate stories in some of which a building, such as a royal palace, garden, fortress, castle, an alcove, or aula was a location of the fictional events.
In Persian painting, buildings are not only locations in which the stories take place, but they also narrate the unwritten parts of stories or as Stephen G. Nicholas (1989) argues, they uncover “textual unconscious”. Having some features such as being crowded or vacant, having one or multi floors, and simple or complicated plans, buildings can inspire viewers with different perceptions of spatial structure, some of which do not proceed with the written texts.
Based on the three-dimensional Cartesian coordination system, representation of buildings can expand the picture space along the three dimensions. It increases the height by depicting multiple floors. It opens the field of view through arrangement of the rooms and halls side by side, and enlarges the width of the scene, as well. In addition, it develops depth of the scene by placing the represented figures inside and outside the buildings. By doing so, several picture planes are formed in the scene; so a viewer understands the depth clearly.
While representation of buildings provides many visual facilities for painters, it also troubles them in case of displaying the 3rd dimension on the sheet. Since a building is a hollow and polyhedron geometric volume (especially cubes or cuboids), and since it needed to be displayed on the two-dimensional paper, painters were in need of applying some methods to create visual errors for the viewers, so that they could perceive the third dimension. Persian painters used to untangle the troubles of these methods since the medieval era.
This research, based on the idea about buildings’ roles and visual facilities, probes the functions and consequences of representations of buildings in Persian paintings, and shows how Iranian painters used to fabricate the illusive 3rd dimension to place the visual elements on three axes: height, width, and depth. Although some scholiasts believe that Persian painting is a two-dimensional art and Persian painters used to avoid displaying perspective deliberately, scrutiny of master artworks reveal Persian painters’ endeavor to display picture space, especially the 3rd dimension. As it were, same as we know about efficiency of three-dimensional representations based on the coordination system, Persian painters were experienced in efficiency of the buildings’ representation to expand the three-dimensional space. Clearly, it does not mean that Persian artists used to adopt Cartesian coordination system to organize the picture space. However, it can be argued that they could understand it either intuitively or based on their contemporary scientific achievements.
As it has been mentioned before, Persian painters, similar to the renaissance guild mates, used various methods to display the picture space; these methods were not the same as those used by the renaissance artists. This difference should not cause modern viewers to assume that Persian painting was two-dimensional art. Persian painters never established the vanishing point. Therefore, the modern viewers fail to perceive a three-dimensional space in Persian painting. As a result of this many questions emerged, some of which arise from the fact that modern art researchers have neglected to compile the history of Persian painting’s evolutions of methods and techniques, especially about picture space. The present research tries to address some of these questions that are listed below.

When did the first attempts of displaying the picture space take place in Persian Painting and which manuscripts contain them?
What were the roles of different Persian painting schools in legislating, changing, and confirming the rule of representation of the picture space?
What were the main challenges in establishing the methods of displaying the three-dimensional space?
What visual facilities were produced as a result of the establishment of these methods?

To shed light on Persian painting’s rules and styles in representing the picture space and to answer these questions, I analyzed around 100 illustrated Persian manuscripts, created between 12th to 16th centuries and selected more than 400 paintings each including a building (e.g., a castle, palace, mosque, etc.). To analyze the picture space in these paintings, I focused on the expansion of the space along height, width, and depth, based on which I answered the research questions. The results of this research are as follows:

The Expansion of Height: Displaying multistorey buildings is one of the most reputed methods to expand the height. Persian painters used to draw a two/three-storey building for this purpose and sometimes break the picture frame to continue the picture, especially since Ilkhanid era onwards. By doing so, the view could be stretched to the top of the paper, and beyond the frame.

In addition to the expansion of height, multistorey buildings had other functions in Persian painting. Two of the most frequent functions are inspiring symbolic concepts and presenting inverted height. In some paintings, dating back to the 15th century, several angels can be seen on roof-tops and other creatures arranged on the lower floors. Based on the verses surrounding these painting, viewers could recognize this arrangement as a symbolic representation of the chain of beings. Similarly, some multistorey buildings in the 15th-16th century paintings do not represent height. Buildings in these paintings which have been drawn based on the plans of the old hammams (bath houses), were arranged vertically in a way that the top floor (i.e., an apodyterium) represented the proceeding room and the entrance to the building. In this type of arrangement, drawing one room (i.e., a tepidarium) under the other does not represent a basement, but a sequential order. Therefore, in these paintings two-storey buildings do not show a real height.

The Expansion of Width: Since pre-Mongol period, to give viewers a sense of width, Persian painters used to display several rooms side by side. Other innovative methods were added/created during the following eras. One of the most creative methods was placing a building at the far right/left side of the picture frame, as if the picture frame was interrupting the continuation of the sight and preventing the viewer from seeing the rest of the building. This way, the width of scene could be recognized wider than what the painter actually had drawn on the sheet.
The Expansion of the Depth: Persian artists used to display the depth of scene based of two principles in painting that are as follows:
Arranging Picture Planes: The oldest illustrated manuscripts reveal that their painters knew organizing picture planes and adjusting the distance between them will display the depth clearly. Having multiple sides (i.e., outside/inside and back/front), buildings provided great opportunities for the creation of depth. By placing some figures behind a window, through which those people looked at the main scene, Persian artists could communicate a sense of depth to their viewers.
Representation of a Building's Volume: Persian artists, especially since Ilkhanid period, started the first efforts to draw a three-dimensional building. Between the 13th and 16th centuries, Persian painters gradually overcame difficulties in displaying buildings’ volumes. The most important achievements and methods in this path are as follows:


Lateral, vertical or climbing staggering;
Multidirectional walls;
Interior space of buildings;
Hexagonal and octagonal plans;
Trapezoidal façades inside the buildings;
Separated interior space created by non-load bearing walls;
A combination of all methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian painting
  • Building
  • The picture space
  • Third Dimension
  • Perspective
  • آژند، یعقوب (1389). نگارگری ایران، 2 جلدی، تهران: سمت.
  • آقائی، عبدالله (1401). «شیوه‎های ترکیب زوایای دید به‎منزلۀ سنت‎های تصویری در نگاره‎های شاهنامه بایسنقری»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، شماره 13، 60- 76.
  • اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان (1379). اوج‎های درخشان هنر ایران، «جهان آگاهی و روابط انسانی در نقاشی ایرانی»، مقاله ریچارد اتینگهاوزن، برگردان هرمز عبداللهی و رویین پاکباز، تهران: آگه.
  • اشرفی، م.م. (1386). بهزاد و شکل‎گیری مکتب مینیاتور بخارا در قرن 16 میلادی، برگردان نسترن زندی، تهران: فرهنگستان هنر.
  • بی‎نام (1350). شاهنامه (از نسخه‎خطی بایسنغری)، تهران: بی‎نا.
  • بینیون، لورنس؛ ویلکینسون، جیمزوراستیوارت و گری، بازیل(1396). تاریخ تحلیلی هنر نگارگری ایرانی، برگردان محمد ایران‎منش، تهران: امیرکبیر.
  • پانوفسکی، اروین (1398). پرسپکتیو به‎منزله‎ صورت سمبلیک، برگردان محمد سپاهی، تهران: چشمه.
  • تجویدی، اکبر (1386). نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سدۀ دهم هجری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • جکسون، پیتر (1390). تاریخ ایران کمبریج دوره تیموریان، «هنرهای تصویری در دوره تیموری»، مقاله بازیل گری، برگردان یعقوب آژند، تهران: جامی، 380ـ410.
  • حیدرخانی، مریم (1394). «نقاشی ایرانی در مقام منبع تاریخ معماری ایران»، مطالعات معماری ایران، شماره 7، 151ـ163.
  • دلاواله، پی‎یترو (1370). سفرنامۀ پیترو دلاواله، قسمت ایران، برگردان شجاع‎الدین شفا، تهران: علمی‎وفرهنگی.
  • دهخدا، علی‎اکبر(1377). لغت‎نامه دهخدا، 15جلدی، تهران: دانشگاه تهران.
  • رسولی، زهرا(1386). «زیبایی‎شناسی آثار کمال‎الدین‎بهزاد و تحلیل سه‎ اثر بهزاد»، مجموعه مقالات همایش کمال‎الدین بهزاد، ویراسته بهنام صدری، تهران: فرهنگستان هنر، 331ـ351.
  • سارتن، جورج (1383). مقدمه‎ای بر تاریخ علم، 4جلدی، برگردان غلامحسین صدری‎افشار، تهران: علمی‎وفرهنگی.
  • سلطان‎زاده، حسین (1387). فضاهای معماری و شهری در نگارگری ایرانی، تهران: چهارطاق.
  • شیخ‎سامانی، رضا (1397). قاب در نگارگری ایرانی، پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد پژوهش‎هنر، کاشان: دانشکده هنر و معماری.
  • عیوقی (1362). ورقه‎وگلشاه، به‎اهتمام ذبیح‎الله صفا، تهران: فردوس.
  • فروتن، منوچهر(1384). «درک نگارگران ایرانی از ساختار فضای معماری ایران»، خیال، شماره 13، 70ـ82.
  • فروتن، منوچهر(1389). «زبان معمارانه نگاره‎های ایرانی»، هویت شهر، دوره 4، شماره 6، 131ـ142.
  • فغفوری، رباب و بلخاری، حسن (1395). «نمود کتیبه‎های معماری در نگاره‎های ایرانی، تحلیلی بر نمونه‎های مکتب هرات و آثار بهزاد»، پژوهش‎های معماری اسلامی، دوره 4، شماره 13، 112ـ129.
  • قاضی‎زاده، خشایار (1386). «بررسی عنصر وحدت در نظام ترکیب‎بندی نگارۀ بنای کاخ خورنق بهزاد»، مجموعه مقالات همایش کمال‎الدین بهزاد، ویراسته بهنام صدری، تهران: فرهنگستان هنر، 299ـ315.
  • قدوسی، الهه (1395). طراحی باغ‎موزۀ نگارگری شیراز با رویکردی به تقابل فضا در نگارگری و معماری، پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد مهندسی معماری، کرمان: دانشکده هنرومعماری صبا، دانشگاه شهید باهنرکرمان.
  • کاظمی، مهروش؛ شعاریان‎ستاری، ویدا و صدیق‎اکبری، سحر (1391). «مفهوم و جایگاه فضا در سه نگاره از نگاره‎های استاد کمال‎الدین بهزاد»، جلوه هنر، شماره 8، 43ـ52.
  • کشمیری، مریم و زهرا رهبرنیا (1398). «نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایۀ آرای ابن‎هیثم در المناظر»، هنرهای زیبا‎ـ‎هنرهای تجسمی، دوره 24، شماره 4، 77ـ90.
  • کشمیری، مریم (1401). «چرا علم مناظر در نقاشی ایرانی به پرسپکتیو راه نبرد؟»، تاریخ علم، دورۀ20، شماره 1، 43ـ91.
  • کن‎بای، شیلا (1382). نقاشی ایرانی، برگردان مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
  • گرابر، اولگ (1390). نگارگری ایرانی، برگردان مهرداد وحدتی‎دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
  • ماهرالنقش، محمود (1362). طرح و اجرای نقش در کاشیکاری ایران، دفتر دوم: گره‎کشی، تهران: موزه رضاعباسی.
  • محمدزاده، مهدی و نوری، سونیا (1396). «بررسی ساختار و زاویه دید باغ ایرانی در نگارگری باغی و قالی‎های باغی دورۀ صفویه»، باغ‎نظر، دوره 14، شماره 52، 27ـ36.
  • موریه، جیمز (1386). سفرنامه، جلد1، برگردان ابوالقاسم سری، تهران: توس.
  • نامورمطلق، بهمن (1386). «در جستجوی متن پنهان، مطالعه بینامتنی نگاره یوسف ‎و زلیخا»، مجموعه مقالات همایش کمال‎الدین بهزاد، ویراسته بهنام صدری، تهران: فرهنگستان هنر، 447- 464.
  • نصر، سیدحسین (1375). هنر و معنویت اسلامی، برگردان رحیم قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
  • نیبور، کاستن (1354). سفرنامه، برگردان پرویز رجبی، تهران: توکا.
  • ویلسون، اوا (1377). طرح‎های اسلامی، برگردان محمدرضا ریاضی، تهران: سمت.

 

Canby, Sh. (2011). The Shahnama of Shah Tahmasp. New York: The Metropolitan Museum of Art.

Manley, S. (2020). Persian Miniatures as Textual Unconscious. Rocky Mountain Review, Fall. 2. 108-132.

Maynard, P. (2005). Drawing Distinctions, the Variety of Graphic Expression. Cornell University Press.

Mirzakochak Kh. A. & Miri F. (2017). The Study of the Principles of Architectural Design in the Works of Iranian Painting First and Second Shiraz School. Scientific Study. July. 4. 308-317.

Raynaud, D. (2005). Understanding Errors in Perspective, in: The European Tradition in Qualitative Research, R. Boudon, and Others. Chap.13,1. 147-165.

Raynaud, D. (2009). Why did Geometrical Optics not Lead to Perspective in Medieval Islam?", in: A life in Sociology. Eds. M. Cherkaoui & P. Hamilton. (Vol.1, 243-266). Oxford: Bardwell Press.

Soucek, P. (1989). Behzad, Kamal-Al-Din. Encyclopaedia Iranica. (Vol. IV). in: https://www.iranicaonline.org/articles/behzad-kamal-al-din(2022/7/24)

Welch, S. C. (1976), A King's Book of Kings. New York: The Metropolitan Museum of Art.

 

URLs:

 

URL1.https://agakhanmuseum.org/collection/artifact/story-haftvad-and-the-worm-akm164(2022/6/28)

URL2.http://archive.asia.si.edu/collections/edan/object.php?q=22064(2022/7/3)

URL3.http://archive.asia.si.edu/collections/edan/object.php?q=22067(2022/7/3)

URL4. https://asia.si.edu/object/F1946.12.59/(2022/6/24)

URL5.http://www.bl.uk/manuscripts/FullDisplay.aspx?ref=Or_6810(2022/7/22)

URL6.http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=add_ms_18113_fs001r (2022/6/24)

URL7.https://collections.mfa.org/objects/16555/firdawsis-shahnama-mihran-sitad-choosing-one-of-the-khag?ctx=3288599b-a0c5-4824-9c80-e772b91e89d8&idx=44(2022/7/5)

URL8.https://cudl.lib.cam.ac.uk/view/MS-RAS-00239-00001/555(2022/7/21)

URL9.https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84271694/f257.item(2022/6/28)

URL10.https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84271998/f355.item.r=Turk%20316#(2022/6/28)

URL11.https://hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/digital-collection/05.+Books,+Printed+Graphics/233351(2022/7/21)

URL12.https://images.is.ed.ac.uk/luna/servlet/view/search/what/Or.Ms.20?q=Jami%27+al-Tawarikh&sort=work_creator_details%2Cwork_shelfmark%2Cwork_source_page_no%2Cwork_title(2022/7/3)