تدوین بسته‌ هنردرمانی بیانگر بر پایه الگوی ماندالا در جهت کاهش احساس تنهایی

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیاز‌های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

فرایند انجام کار هنری، تجربه‌ای است که باعث رشد و آگاهی انسان شده و می‌توان آن را پلی ‌بین تجربیات درونی و بیرونی فرد دانست که پایه درمانی دارد. هنر و ارتباط آن با ماندالا می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی با درون فرد باشد و به واسطه حالت آرام‌بخشی خود به کمک فرد ‌آید. ماندالا، می‌تواند احساساتی را که در ‌ناخودآگاه، فرد را آزار می‌دهد، آرام کند و آنچه را که در آن پنهان بوده به سطح خودآگاهی آورده و التیام بخشد و به این دلیل‌ که ذاتا درمانی است می‌تواند ابزار مناسبی برای ارتباط با درون فرد باشد و احساسات، عواطف و هیجانات سرکوب شده و هر عامل مانع و مزاحم را ترمیم و برطرف ‌کند. مقاله پیش‌رو با هدف تدوین بسته هنردرمانی با استفاده از الگوی ماندالا به روش کیفی از نوع اکتشافی به طراحی برنامه­ها و تمرین­هایی پرداخته است و در این‌جا در جهت کاهش احساس تنهایی با روش و رویکرد هنر درمانی بیانگر، که بر پایه‌ تخیل و خلاقیت با بهره­گیری هم‌زمان از گونه­های متنوع هنری پایه ریزی شده، انجام پذیرفته است و دست‌یابی به 14 برنامه متنوع، با تلفیق خاصیت درمانی ماندالا و هنر بیانگر در جهت کاهش احساس تنهایی از نتایج و دستاوردهای این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compiling an Expressive Art Therapy Package Based on Mandala Pattern of Reducing Loneliness Feeling

نویسندگان [English]

  • Sara Moafipour 1
  • Parisa Darouei 2
  • Amir Ghamarani 3
1 Master of Art Research, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The process of artistic work creation is an experience that leads to human growth and awareness and thus can be considered as a bridge between internal and external experiences of a person who has a therapeutic basis. Art and its connection with the mandala can serve as a bridge of communication with the inner person and help the person through its relaxing state. The mandala can calm the emotions and therefore helps the person to express him/herself deeply and because it is inherently healing, it can be a good medium for communicate with the inside of the person and his/her suppressed feelings, emotions, excitement and repair and to tackle any interfering and vicious cause.
  The aim of the present article is to compile an expressive art therapy package based on the mandala pattern and to achieve that, it uses the exploratory research method and approach of expressive art therapy, and uses different types of art, that has been used in this article for reducing loneliness feeling.
   Expressive art therapy has been linked to the traditions and cultural precedents of world healing practices because they frequently involve the integration of all the arts. Expressive therapy has been defined as using the arts and their products to foster awareness, encourage emotional growth and to enhance relationships with others through access to imagination; including arts as therapy, arts psychotherapy, and the use of arts for traditional healing; and emphasizing the interrelatedness of the arts in therapy.
  About how to compile this package it should be said that first, after examining the consequences of feeling loneliness, fear, sadness, anger, depression, having experience of anxiety and stress, etc. it has been tried to combine the therapeutic feature of art and the adopted art therapy method using expressive art therapy, that used of various art forms such as painting, collage, pottery, music, etc. The implementation of this package in the form of mandala pattern with expressive art therapy approach (which is based on imagination and creativity) was considered to improve the above (loneliness feeling) consequences.
  The therapeutic property of the mandala was used as a symbol of self to provide a basis for projecting unconscious mechanisms in symbolic relationships and balance of personality and concentration for the individual. Mandala, which is the best tool for concentration, meditation and mindfulness, as a therapeutic tool can provide insight and awareness, like dream analysis; it also shows the order that so-called imposes itself on psychological chaos. Because in mandala, a person has the opportunity to be creative and can use all of his/her personality and discover him/herself. Finally, mandala causes concentration and relief from stress and anxiety, emptying and refining the mind and calming the person, and helps to empty the mind and its projection, as well as the connection between the unconscious and the conscious in people and with these features, its application in the mentioned package can help the factors and negative consequences of loneliness feeling. In each program, an attempt was made to consider art programs with a variety of types, with the aim of improving the feeling of loneliness and in line with the therapeutic properties of mandala in order to eliminate one of the consequences of loneliness feeling and to be integrated and arranged with the method and approach of art therapy.
Finally, with using and combining therapeutic nature of mandala patterns and expressive art therapy, for reducing loneliness feeling, 14 diverse art therapy plans (any plan in one session) was compiled.
 As a result, the answer to the research question on how to compile this treatment package and its description will be determined, and to clarify it, three of the schedules will be described:
  For example, the plan of the second session, that was called “My Inner World” and its aim was “mental projection”, which has been compiled based on: First, drawing in circle form; because, an important feature of the mandala is helping to empty and project the mind and it is effective in overcoming stress and anxiety (which is a consequence of loneliness feeling). Secondly, due to the simultaneous use of several types of art in the expressive art therapy method, painting in the form of Doodle Art style was used. Because in addition to the expressive and projective nature of color in the release the emotions, the art of doodling as an unconscious stimulus, can be effective in mental cohesion and inner concentration and can subconsciously integrate the scattered elements in the subconscious, which can cause mental fragmentation, with complementary movements on paper, and reduce the scattering of the art work and its internal stimuli and mental associations. This schedule was also done with the method of self-expression in the happy process of inner discovery based on creativity and imagination (which is characteristic of the expressive art therapy approach) and so the rest of the sessions were done in the same way.
  The third session, entitled "Me and the Other", was compiled with the aim of increasing communication with the other, overcoming feelings of sadness and anger, and throwing internal issues out and creating self-awareness gained from internal dialogue, and was implemented through the artistic media of painting. In collage and the quilling art, members were first asked to draw a circle and then use their personal photos and magazine photos to think about their relationship and position with others.
  The twelfth session was entitled "Creating A Group Mandala" which was created by group interaction programs jointly and improving relationships, creating peace and relief from anxiety and overcoming shyness and withdrawal. Painting media was used alone. Creating a group mandala required a large size of circle  that how to measure it and the layer-by-layer divisions of the inner circle of the mandala were done with the concurrence of the subjects themselves and to draw the mandala, they started from the central point of the mandala, the "Common Starting Point" to its end.
  In this research, the person who creates and colors the mandala, talks to him/herself; it means that he/she has an inner discourse with him/her. Mandala coloring can subconsciously improve and regulate the inner discourse by creating awareness; therefore, at this stage, the person has become aware of him/herself of these discourses and gained a clear understanding of the positive and negative aspects of these inner discourses. As a result, the therapeutic properties of mandala can be effective in reducing the consequences of loneliness feeling. Expressive art therapy is also, due to the method of spontaneous self- expression and the variety of art models that can be used in this method and approach, provide different methods for individual expression that can reduce fear and low risk and extreme introversion (consequences of loneliness feeling).
  The present study was only about how to compile a mandala-based art therapy package with an art therapy approach to improve the loneliness feeling.
  For a case study, it was performed on an experimental group of 10 orphan female teenagers aged 12 to 18 years in Isfahan which according to the statistical results of the relevant test (LACA: Loneliness & Aloneness Scale for Children & Adolescents Questionnaire) before and after the sessions and compared with the control group showed that it has been effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art Therapy
  • Expressive Art Therapy
  • Mandala
  • Loneliness Feeling
  • آرنهایم، رودلف (1391). هنر و ادراک بصری، ترجمه مجید اخگر، تهران: سمت.
  • اعتمادی، احمد و تبریزی، مصطفی (1386). آشنایی با ۳۹ فن روان‌درمانی، تهران: فراروان.
  • انجم‌شعاع، بهاره؛ قنبری، سعید؛ فلاح زاده، هاجر و خوش‌کنش، ابوالقاسم (1395). «ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس احساس تنهایی کودک در دختران دبستانی شهر کرمان»، روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، سال بیست و دوم، شماره 1، 58- 66.
  • داروئی، پریسا (1395). تصویرسازی خاطرات به‌مثابه‌ روشی در طراحی بسته‌ هنردرمانی بیانگر با رویکرد وحدت‌مدار و تاثیر آن در بهزیستی ذهنی زنان، پایان‌نامه دکتری رشته پژوهش هنر، اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان.
  • داروئی، پریسا (1399). «هنردرمانی بیانگر»، مطالعات هنر و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دوره 3، شماره5، 20- 31.
  • زارع‌زاده خیبری، شیوا؛ رفیعی‌نیا، پروین و اصغری نکاح، سید محسن (1393). «اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیب‌دیده از سرپرستی»، روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، سال دهم، شماره 40، 371- 381.
  • زاده ‌محمدی، علی (1388). هنردرمانی: مقدمه‌ای بر هنردرمانی ویژه‌ی گروه‌ها، تهران: قطره.
  • شایگان، داریوش (1392). بت‌های ذهنی و خاطره ازلی، چ. هشتم، تهران: امیرکبیر.
  • شهبازیان خونیق، آرش و حسنی، امید (1397). «تمایز دانشجویان با احساس تنهایی بالا و پایین، بر اساس رفتارهای پر خطر»، بهداشت کار و ارتقاء سلامت، سال دوم، شماره 2، 157- 167.
  • حسن‌پور بابایی، الناز و حسینی، جمال‌الدین (1394). «بررسی تطبیقی مطالعات در زمینه تاثیر هنردرمانی بر پرخاشگری کودکان»، کنفرانس ملی روان‌شناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، 1- 9.
  • حسین چاری، مسعود و خیر، محمد (1381). «بررسی کارآیی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانش‌آموزان دوره راهنمایی»، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، سال نوزدهم، شماره 1، 47- 59.
  • قاسمی طباطبایی، غزاله (1396).تاثیرهنردرمانی بیانگر بر تنظیم هیجان دانش آموزان مقطع دوم دبستان شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد نقاشی، اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان.
  • قمرانی، امیر؛ یارمحمدیان، احمد؛ معصومی، سمیه و مستاجران، مریم (1394). «اثر بخشی آموزش مدل پردازش اطلاعات اجتماعی بر کیفیت دوستی، احساس تنهایی و صمیمیت اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان»، پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، شماره 18، 57- 74.
  • گانت، لیندا، و تابون، کارملو (1395). هنردرمانی مقیاس عناصر صوری، ترجمه احمد خامسان، زهرا رجب پور عزیزی و پرستو رادمهر، تهران: دانژه.
  • گنجینه، پروین و یمینی، ستاره (1394). نگاه قدسی به اشکال هندسی دایره و مربع در معماری اسلامی، چهارمین همایش ملی معماری، شهرسازی و پژوهش‌های نیاز محور با محوریت تحولات نوین و پژوهش‌های کاربردی، مشهد (URL1).
  • لاندگارتن، هلن (1387). هنردرمانی بالینی، ترجمه کیانوش هاشمیان و الهام ابوحمزه، چ. دوم، تهران: دانژه.
  • لبادی، زهرا، رونقی، سیمین و طالقانی، نرگس (1391). «بررسی تاثیر رنگ آمیزی درمانی بر کاهش اضطراب و بهبود خود انگاره دختران نوجوان عادی و بزهکار»، علوم رفتاری، سال چهارم، شماره 14، 93- 111.
  • لیمبن، ماریان (۱۳۸۹). هنردرمانی ویژه گروه‌ها، ترجمه علی‌زاده محمدی و حوری توکلی، تهران: قطره.
  • محامدی، منیژه (1386). درام‌درمانی، تهران: قطره.
  • یافه، آنیلا و یاکوبی، یولاندو (1394). انسان و نمادهای هنری: نقش نماد در روانکاوی فردی، ترجمه حسن اکبریان طبری، تهران: دایره.
  • یعقوبیان، الهه و صادقی بجستانی، قاسم (1395). «تشخیص اختلالات طیف اوتیسم بر اساس الگوی ماندالا»، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق، مکانیک، مکاترونیک، ایران، تهران.
  • یونگ، کارل گوستاو و یافه، آنیلا (1388). یونگ خدایان و انسان مدرن، ترجمه رضا رضایی و مهناز خزائیلی، تهران: نقد افکار.
  • یونگ، کارل گوستاو (1395). انسان و سمبول‌هایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: جامی.
  • American Art Therapy Association (n d). About Art Therapy. https://arttherapy.org/about-art-therapy/ Accessed 8/27/2022.
  • Babouchkina, A., & Robbins, S. J. (2015). Reducing negative mood through mandala creation: A randomized controlled trial. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 32, pp:34-39. doi: 10.1080/07421656.2015.994428
  • Boger, A. Huxhold, O. (2018). Do the antecedents and consequences of loneliness change from middle adulthood into old age?. Developmental psychology. 54 (1), p p:181.
  • Buchalter, S. I. (2013). Mandala symbolism and techniques. Philadelphia, PA: Jessica Kingsley Publishers.
  • Campbell, Aanna C. (2012). Reduction of Test Anxiety by Using Mandalas: A Pilot Study. A Thesis submitted to the Department of Art Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science. The Florida State University.
  • Carsley, D; Heath, N & Fajnerova, S (2015). Effectiveness of a Classroom Mindfulness Coloring Activity for Test Anxiety in Children, Journal of Applied School Psychology, 31(3), 239-255. org/10.1080/15377903.2015.1056925
  • Case, Caroline & Dalley, Tessa. (2013). The Hand Book of Art Therapy. New York: Routledge.
  • Curry, N. A., & Kasser, T. (2005). Can coloring mandalas reduce anxiety? Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 22(2), 81-85. doi: 10.1080/07421656.2005.10129441.
  • Davis, J. (2016). The primordial mandalas of east and west. Neuro Quantology, 14, 2, pp: 244-254.| doi: 10.14704/nq.2016.14.2.940.
  • Feder, Bernard & Feder, Elaine (1998). The art and science of evaluation in the arts therapies, spring fie Id,il: Charlesc, Thomas.
  • Filatova, patrishcheva. (۲۰۱۷). Mandala as a Method of Art- Therapy, Ensuring Stabilization of Emotional States of Preschooled Children.Olympiada techniky Plzen. 5: 121-123.
  • Gencdogan, Basaran, Semanur Kodan Cetinkaya & Esra Gumus. (2018). Effects of Coloring Mandala on Test Anxiety. Journal of the Faculty of Education. 19(1): 221-229.
  • Handerson, Patti, Rosen, David & Mascaro, Nathan (2007). Empirical Study on the Healing Nature of Mandalas. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 1(3): 148-154.
  • C.G (1972). Mandala Symbolism, Translated by; R. F.C. Hull, New Jersey: Princeton University Press.
  • Kostyunina, Nadazhda Yu & Albina R Drozdikova- Zaripova. (۲۰۱۶). Adolescents School Anxiety Correction by Means of Mandala Art Therapy. International Journal of Environmental & Science Education. 11(6), 1105- 1116.
  • Malchiodi, Cathy. A. (۲۰۱۲). Hand Book of Art therapy: Second Edition. New York: Guilford Press.
  • Malchiodi,C.A.(2013).Visualjournaling,http://www.psychologytoday.com/blog/arts-and-health, 10/20/2014.
  • Malchiodi, C. A. (2007). The art therapy source book (2nd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Tae Hoo, Kim, and Emelia Ong IamLi. (2018). Mandala Art Therapy: Intervention for Individual with Autism Spectrum Disorder (ASD). Jurnal Psikologi Malaysia 32 (1): 97-113.
  • Tanabe, Willa Jane (2001). Japanese Mandalas: Representations of Sacred Geography. Japanese Journal of Religious Studies. 28 (1/2): 186–188.
  • Van der Vennet, R., & Serice, S. (2012). Can coloring mandalas reduce anxiety? A replication study. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 29(2), 87-92. doi: 10.1080/07421656.2012.680047
  • Zhang B, Gao Q, Fokkema M, Alterman V & Liu Q. (2015). Adolescent interpersonal relationships, social support and loneliness in high schools: Mediation effect and gender differences. Soc Sci Res; 53(1), p p:104-17.

URLs:

URL1. https://www.civilica.com/doc/458961

URL2. https://www.loc.gov/exhibits/red-book-of-carl-jung/the-red-book-and-beyond.html

URL3. https://www.tourgardan.com/blog/detail/636/ مسجد-شیخ-لطف-الله