هستی شناسی طبیعت در نگاره هایی از شاهنامه طهماسبی از منظر ملاصدرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هنر، هنر و معماری، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران

2 مدیرگروه پژوهش هنر، هنر،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا. تهران. ایران

چکیده

هستی‌شناسی، علم رسیدگی به کنه امور و تعریف کردن چیستی زندگی و جهان، به‌ عنوان یک کل می‌باشد که شاخه­های گوناگون دارد. از آن جمله در هنر و به تبع در نگارگری قابل بررسی می‌باشد. بخش مهمی از هستی‌شناسی نگارگری ایرانی، به بن‌مایه‌های اساطیری آن بازمی‌گردد. شاهنامه فردوسی، از مهم‌ترین متونی است که از دیدگاه صورِ خیال و جنبه‌های تصویری شعر، آکنده از رمز و راز است. به همین علت، جنبه هنری آن امری است محسوس؛ در شاهنامه، اساطیر از جمله اسطوره طبیعت، که بارزترین نمونه آن چهار عنصر اصلی آب، آتش، باد و خاک هستند، جایگاه منحصر به ‌فرد و هویتی ماورایی و نمادین دارند. در این مقاله، نگارندگان به طور خاص به تحلیل هستی‌شناسی و تطبیق نمادهای دو عنصر هستی باد و خاک در اساطیر و نیز در دو نگاره از شاهنامه تهماسبی با رویکرد حکمت و عرفان صدرایی با هدف کشف عوامل هستی‌ساز در نگاره‎های این شاهنامه و بررسی مفاهیم و نمادهای این عناصر هستی پرداخته‌اند؛ و تلاش دارند در راستای هدف به‌پرسش‌هایی نیز پاسخ دهند که اولا، چه نسبتی بین زیبایی‌شناسی ایرانی و اساطیری و هستی‌شناسی از منظر ملاصدرا با نگارگری وجود دارد؟ ثانیا، عناصر اسطوره‌ای باد و خاک چه رابطه معناداری با هستی نگاره‎های شاهنامه دارند؟ مقاله حاضر به روش تطبیقی- تحلیلی بر روی نگاره‌هایی از شاهنامه تهماسبی با گردآوری مطالب به ‌صورت اسنادی و تحلیل نگاره‌ها تدوین شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که نگارگر از لحاظ بصری و نمادین به مدد اساطیر و شاخصه‌های طبیعت و نیز حکمت و عرفان اسلامی در راستای مفهوم ‌سازی داستان و هستی بخشیدن به نگاره‌ها استفاده کرده و نگارگر با بهره‌گیری از شاهنامه و هم ‌چنین، مفاهیم عمیق حکمت ایرانی و ادبیات و عرفان اسلامی آن دوره با فرانمایی عناصر هستی، به هستی در نگارگری جلوه‌ای نمادین بخشیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Ontology of Nature in the Paintings of Shahnameh Tahmasebi from the Perspective of Mulla Sadra

نویسندگان [English]

  • saba alebrahim dehkordi 1
  • efat alsadat afzaltousi 2
  • ashraf agsadat mousavilar 3
1 ph.D.student Art Resercher; ALzahra University;Tehran.Iran
2 professor at art research department; alzahra university; tehran; iran
3 professor at art reaserch. alzahra university. tehran.iran
چکیده [English]

An important part of the ontology of Persian painting goes back to its mythological themes. Among these, Ferdowsi's Shahnameh is one of the most important texts and literature that is full of mystery from the point of imagination view and visual aspects of poetry. In Ferdowsi's exaggerations, first of all, the issue of imagination is seen in the strongest way, and for this reason, its artistic aspect is tangible. Among the myths in Shahnameh, this article deals with the myth of nature. It is worth mentioning that the most obvious example of the myth of nature is the existence of the four main elements of water, fire, wind and soil. These elements have a unique position and a transcendental and symbolic identity. The concept of "existence" or being is a mental thing, obvious and opposite to the concept of non-existence. Existence; is a truth that always comes true and in which life flows. Ontology is the science of existence because it exists. In this field, the nature of objects, because they are substance, is investigated regardless of the phenomena. Ontology deals with the nature and characteristics of the determined and definite existence and structure of reality, which plays an important role in the analysis of works, including works of art. Iranian sages and philosophers had a special view on existence and ontology. Mulla Sadra believes that existence in art is formed from secret and is revealed from within. According to him, the world of art is God and the current divine creation is considered artistic. God is absolute and creates from nothing, and human being, who is the work of God, is from nothing relative and creates a relative being. Mulla Sadra has a completely artistic and aesthetic view of the world of creation. He knows all these worlds on the one hand, face and image, and on the other hand, he knows the word and the book. In fact, it is the speech and writing of God. Regarding beauty and art, he believes that instead of the ontology of art and beauty, we should focus on their ontology. Art has themes that need to be considered. These themes relate to the ontology of art and are not subject to the acceptance of a particular theory of art. In fact, the association of Iranian culture with wisdom and books causes poetry, music and painting to become religious; that is, to spread his beliefs about Islamic culture and wisdom in art.
Persian poetry is understandable music, when music becomes poetry, poetry is created in the artist's mind and then becomes sounds, fictional poetry is processed, but when imagination becomes objectivity, it becomes a painting, in fact, painting is the same as illustrated poetry.
 There is a special relationship between Iranian art and poetry, both based on Iranian wisdom. Iranian painting is an art that has been influenced by literature more than other arts, especially Ferdowsi's Shahnameh. From mythology; the four elements of nature in Shahnameh have symbolic and symbolic features in the mythical world that the creation of the world begins with the emergence of these elements of existence. By rotating themselves, these four elements preserve the system of nature and the essence of creation, and with their mythological and symbolic concepts, create the existence of poetry and its affected works, including Persian painting. Aware of the sacred and life-giving background of these elements in Iranian culture and civilization, Ferdowsi has given these elements a transcendental and symbolic identity. In his masterpiece, these elements are not just one substance, but all have an identity with a soul and an authority beyond the algebra of nature that help the hero in various stages of his life. They rush to their aid and protect them from evil agents. One of the best and most superior examples of Shahnameh during the history of Persian painting, a great masterpiece; is Tahmabesi Shahnameh. The Persian painter is a creative painter who has avoided mere imitation of the manifestations of nature and has presented his paintings in an allegorical way in a heavenly and transcendental atmosphere. In fact, the way of existence of these works is different from the way of existence of real lords, and their existential foundation is not only in pure consciousness, but they are derived from imagination and the world of allegory. The present study is one of the four elements of existence in nature; the transcendent wisdom has dealt with the two elements of wind and soil, which have more complex symbolism, visually and aesthetically, as well as analyzing and applying their symbolic meanings influenced by the principles of Islamic mysticism. Wind; It is one of the elements of existence in nature and the air in its active and violent aspects, and because of the connection between the creator's breath and exhalation, it has been considered as one of the main elements. Wind is the most delicate and imperceptible element of the four elements; it is the only invisible element that has great power on which the life of all beings in the universe depends. The wind is the most intense and at the same time the most invisible element of nature. In air painting, like a breeze, it is a refreshing manifestation of an imaginary and mythical world in spring weather. The air is the same as the wind, the most obvious manifestation of which is the painting of the same element of the cloud. Cloud in Iranian paintings is majestic, beautiful, fluid, dynamic and circulating, and is a sign of fertility and growth and an allegory of occult relief. In Iranian painting, clouds are usually innovative and unnatural in terms of visual aesthetics and are seen with a twisted and wavy state. Among the four elements, soil is the most immobile and effortless element. The soil is dry, cold and dense, passive and heavy. It is a symbol of fertility. The earth is a symbol of maternal duties. Gives life and takes it back. The earth is the place where plants grow. The Iranian painter inspires space on a two-dimensional surface without a linear perspective. He depicts a wide horizon with colorful flowers, plants and shrubs that have grown all over the earth, creating an imaginary and legendary atmosphere. In some mythological paintings, the mountain is also the abode of dragons. They live in valleys and mountain crevices or caves. Sometimes it is represented in light purple or blue to imagine the atmospheric perspective in the background.
The purpose of this study is to discover the existential factors in the drawings of this Shahnameh and to study the concepts and symbols of these elements of existence in the studied drawings. The article's main question is that firstly, what is the relationship between Iranian and mythological aesthetics and ontology from Mulla Sadra's point of view and painting? Secondly, what is the meaningful relationship between the mythological elements of wind and soil with the ontologies of the Shahnameh? The present article is compiled by comparative-analytical method on pictures from Tahmasbi's Shahnameh by collecting materials in a library and analyzing the pictures. The findings indicate that, visually and symbolically, in these paintings, mythology and characteristics of nature as well as Islamic wisdom and mysticism have been used in order to conceptualize the story and give existence to the paintings, and the painter using this Shahnameh And also the deep concepts of Iranian wisdom and Islamic literature and mysticism of that period have given a symbolic effect to existence in painting by projecting the elements of existence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ontology
  • Persian Painting
  • Nature
  • MulaaSadra
  • قرآن کریم (1379). ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای، قم: دارالثقلین.
  • آژند، یعقوب (1384). نگارگری ایران، تهران: سمت.
  • ابن سینا، حسین بن عبدالله (1391). برهان شفا، ترجمه مهدی قوام صفری، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  • اردلان، نادر و بختیار، لاله (1391). حس وحدت نقش سنت در معماری ایرانی، تهران: یغمایی.
  • اسماعیل پور مطلق، ابوالقاسم و بلخاری، حسن (1395). اسطوره متن هویت ساز، تهران: علمی فرهنگی.
  • افضل طوسی، عفت‌السادات (1399 ). طبیعت در هنر باستان، دانشگاه الزهرا، تهران: مرکب سفید.
  • اله‌بداشتی، علی (1383). «جهان‌شناسی میرداماد و ملاصدرا»، دانشگاه قم، سال ششم، شماره 2و 3، 3-27.
  • بلخاری قهی، حسن (1384). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی: کیمیای خیال (دفتر دوم)، تهران: سوره مهر.
  • بلخاری­قهی، حسن و محمدی­وکیل، مینا (1397). «دلایل فقدان منظره نگاری در نقاشی با توجه به ایتمولوژی واژه طبیعت در زبان فارسی»، رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی، سال اول، شماره 1، 45- 56.
  • بهار، مهرداد (گزارنده) (1395). بندهش، فرنبغ دادگی، تهران: توس.
  • حسین­یاد، سیدمشکور (1380). «جنبه‌های مهم وجودشناسی ملاصدرا». مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم ملاصدرا، جلد ششم: هستی‌شناسی و مسائل پیرامونی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 143- 150.
  • حسینی­راد، عبدالمجید؛ روحانی، امید و اثباتی، محمدحسین(1384). شاهکارهای نگارگری ایران، تهران: موزه هنرهای معاصر.
  • رضایی، ابراهیم و شانظری، جعفر (1396). «بررسی و تحلیل نسبت انسان با طبیعت در فلسفه ملاصدرا»، پژوهش­های فلسفی کلامی، شماره 73، 6- 24.
  • زمردی، حمیرا (1382). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر، تهران: زوار.
  • سجادی، سیدجعفر (1379). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
  • سرلو، خوان ادواردو (1389). فرهنگ نمادها، ترجمه مهرانگیز اوحدی، تهران: دستان.
  • شوالیه، ژان ژاک و گربران، آلن (1388). فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها و رسوم .... ، ترجمه سودابه فضایلی، جلد4، تهران: جیحون.
  • ضرغام، ادهم و حیدری، الهام (1393). «بررسی آسمان در نگارگری از آغاز تا سده دهم هجری»، پیکره، دوره 3، شماره 6، 25- 40.
  • علاءالدین سمنانی، احمدبن محمد (1391). منصفات فارسی، به اهتمام نجیب مایل هروی، تهران: علمی فرهنگی.
  • فردوسی، ابوالقاسم (1385). شاهنامه (از روی چاپ مسکو)، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
  • قائمی، فرزاد؛ یاحقی، محمدجعفر و پورخالقی، مه­دخت (1388). «تحلیل نمادینگی عناصر خاک و باد در اساطیر و شاهنامه فردوسی براساس نقد اسطوره ای»، ادب پژوهشی، شماره10، 57- 82.
  • قائمی، فرزاد (1390). «تفسیر انسان‌شناختی اسطورة اژدها و بن‌مایه تکرارشونده اژدهاکشی در اساطیر»، جستارهای ادبی، سال چهل و سوم، شماره171، 3- 22.
  • قوی پنجه، زهرا (1384). «بررسی ساختار نمادین عناصر چهار گانه (آب، باد، خاک و آتش) در هنر ایران باستان»، رشته پژوهش هنر، تهران: دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.
  • کریستین‌سن، آرتور (1393). نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
  • کفشچیان مقدم، اصغر و یاحقی، مریم (1390). «بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران»، باغ نظر، سال هشتم، شماره 19، 65- 76.
  • کوشش، رحیم و کفاشی، امیررضا (1390). «بررسی تطبیقی نمادینگی عناصر طبیعت در شاهنامه»، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره24، 129- 156.
  • کویاجی کوورجی، جهانگیر (1380). آیین­ها و افسانه­های ایران و چین باستان، ترجمه جلیل دوست خواه، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی و فرانکلین.
  • گرابر، اولگ (1390). مروری بر نگارگری ایرانی، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
  • گراتسل، کارل و کوستکا، رابرت (1384). دماوند بلندترین کوه ایران، ترجمه ایرج هاشمی­زاده. تهران: هادیان.
  • گری، بازیل (1369). نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، تهران: عصر جدید.
  • مسترحمی، سیدعیسی (1394). «عناصر مادی آفرینش جهان از منظر قران و کیهان شناسی»، مطالعات تفسیری، شماره 24، 141- 156.
  • مطهری، مرتضی (1361). بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی، تهران: حکمت.
  • مطهری، مرتضی (1381). نظام حقوقی زن در اسلام، تهران: صدرا.
  • مطهری، مرتضی (1391). یادداشت‌های استاد مطهری، جلد 3، تهران: صدرا.
  • مطهری، مرتضی (1395). بیست گفتار، تهران: صدرا.
  • مک کال، هنریتا (1375). اسطوره‌های بین النهرین، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
  • ملاصدرا (1363). مفاتیح الغیب، ترجمه محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
  • ملاصدرا (1377). رسالة حدوث العالم، به ترجمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی.
  • ملاصدرا (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت:داراحیاء التراث العربی.
  • ملاصدرا (1432). الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج1و2و3و6و7و8، چ. چهارم، قم: طلیعۀ نور.
  • نامور مطلق، بهمن (1384). «رویکردی اسطوره‌ای به عناصر چهارگانه در فرهنگ ایرانی»، اولین هم­اندیشی هنر و عناصر طبیعت (آب-خاک-هوا و آتش)، به ویراستاری اسماعیل آریانی، تهران: فرهنگستان هنر، 193- 212.
  • نبویان، سید محمود (1387).«مادی و مجرد»، معرفت فلسفی، سال چهارم، شماره 3، 207-223.
  • نصر، سیدحسین (1345). نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، تهران: دهخدا.
  • هایدگر، مارتین (1378). سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاءشهابی، تهران: هرمس.
  • هینلز، جان (1388). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله اموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
  • یونگ، گوستاو (1383). «انسان و سمبل‌هایش»، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: جامی.

Vonstuart, carywelchim, presfel-ve.lag. munchen.(1976).DASBVCHDERKONIGE(Dos Schaname des SchahTahmasb)der deutschen Ausgabe

URLS:

URL 1: Ontology". Online Etymology Dictionary. At: https://www.etymonline.com/word/ontology