تحلیل معناشناختی تایپوگرافی فارسی در نسبت میان دال و مدلول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد شیراز، شیراز، ایران

2 دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

ریشه‌های عمیق معناشناختی نظام‌های نوشتاری چون تایپوگرافی فارسی را می‌توان در مناسبات میان دال و مدلول و در راستای ارائه تکنیک‌های متفاوت، با تکیه بر قواعد هم‌نشینی و جانشینی عناصر جستجو کرد. دال، علامت نوشتاری یا گفتاری است که مفهوم برخاسته از آن مدلول نامیده می‌شود. همچنین منظور از هم‌نشینی و جانشینی، رسیدن به ادعای همانندی و یکسانی در نمایش دال‌هاست که منجر به ایجاد ارتباط متفاوت میان آنها شده و مدلول‌های بدیعی را در سایۀ روش‌های تجسمی متنوع جلوه‌گر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل معناشناختی تایپوگرافی فارسی در نسبت میان دال و مدلول است که به روش توصیفی– تحلیلی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه‌ای و نمونه‌های موردیِ آثار صورت می‌پذیرد. همچنین به دنبال پاسخ این پرسش است که؛ چگونه نسبت میان دال و مدلول در تایپوگرافی فارسی قابل طبقه‌بندی می‌باشد و همچنین دریافت معنا در تفاوت حاصل از هم‌نشینی و جانشینی دال‌ها، مبتنی بر چه روش‌های تجسمی است؟ نتایج نشان داد که تایپوگرافی فارسی از چنان قابلیت‌های تجسمی برخوردار است که در رسالت رسانه‌ای خویش، با تکیه بر چینش حروف به عنوان دال‌های تصویری و خوانش آنها در قالب دال‌های نوشتاری می‌توان به مدلول‌های مشترک و یا متمایز در آن دست یافت. تحقق این امر به واسطه ایجاد طبقه‌بندی مناسب میان دال و مدلول از حیث بررسی تفاوت‌ها و یکسانی میان آنها ممکن می‌باشد که منجر می‌شود مخاطب در مواجهه با آن، معنای ژرف آن را نیز دریابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semantic Analysis of Persian Typography in the Relationship between Signifier & Signified

نویسندگان [English]

  • Amirreza Estakhrian Haghighi 1
  • Setareh Ahsant 2
1 Assistant Professor, Department of Computer, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
2 College of Art and Architecture, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Semantics is a scientific study of coherent structure for analyzing and understanding the meaning of texts and discourses which could be achieved through the study of signifiers such as slabs. This science is always looking for the hidden structural relations of meaning production in signifiers. In the meantime, artistic writing systems such as Persian typography might be considered as a text possessing visual language which in its communicative nature, is always interacting with slabs and requires analysis and interpretation. A signifier is a textual or spoken sign with the concept derived from it called 'signified'.
In analyzing typography, it doesn't suffice to focus on image as a non-changing signifier but it is the study and decoding of the relationship between this signifier and others in dimensions far beyond the conventional visual aspects, particularly in a deep conceptual dimension and the resulting signified that is of significance. In other words, in the process of its own symbolic transformation and using a language based on artistic visual rules, the Persian typography possess a combination of signifiers that reveals different types of signified optionally and based on their position.
On the other hand, understanding the meaning in the relationship between the signifier and the signified depending on paradigmatic and syntagmatic rules, is another key issue in Persian typography analysis. The terms paradigmatic and syntagmatic refers to achieving similarity in the display of signifiers, which leads to the emergence of different types of relationship between them and brings about novel sets of signified under the auspices of various visual methods.
This research is based on the idea that, the method of presenting signs and the relations between them in works of art have so far been almost based on an objective and formal reading, limited to visual expression and graphic geometry; consequently, the elaboration upon revealing their profound and influencing conceptual aspects in the new process of artistic analysis and reading have been neglected.  Not only these aspects have a firm interactive relationship with abstract concepts, but are also of high value due to their close relation to the roots and fundamental originality of philosophical thoughts.
Therefore, it seems that the possibility of semantic analysis of typographic works and related meanings depends on the mutual recognition of the relation between the signifier and signified and their classification, which gives the resulting signification a particular value as the ultimate effect the way that it creates a one unique whole emerging out of the tangible relations of its components.
Therefore, the paper at than is of importance due to the need for proper understanding of the meaning in Persian typographical works which is dependent on the full recognition of written signifiers and their relationship with each other. In order to reach the desired signified, making a proper classification in the relationship between the signifier and signified deems necessary. However, the significance resulting from this coordinated relationship becomes very significant in different paradigmatic and syntagmatic approaches.
The purpose of the present study is the semantic analysis of Persian typography in the relationship between the signifier and the signified using a descriptive-analytical method of research made through desk study of library resources and case studies. It also seeks to answer the question of how the relationship between the signifier and signified in Persian typography can be categorized and using which visual method the meaning can be achieved from the difference in paradigmatic and syntagmatic approaches towards the signified.
The results indicated that the Persian typography possesses such visual capabilities that within the framework of its mission in media, one can derive common or distinct signified based on the arrangement of letters as image signifiers and their readings in the form of written signifier. The realization of this is possible through establishing a proper classification between the signifier and signified in terms of examining the similarities and differences between them which leads the audience to understand its meaning when dealing with it.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semantic Analysis
  • Signifier and Signified
  • Paradigmatic and Syntagmatic
  • Media Mission
  • Persian Typography
- قرآن مجید (1374). به خط حبیب‌الله فضائلی، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: سروش.
- آسابرگر، آرتور(1387). روش‌های تحلیل رسانه‌ها، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
- آقاحسین‌پور، علی(1389). پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
- آمبروز، گوین و هریس، پل(1392). بنیان طراحی خلاقانه، ترجمه آرمینه آواک قهرمانی، تهران: میردشتی.
- آمبروز، گوین و هریس، پل(1393). اندیشه طراحانه، ترجمه حسین شهرابی، تهران: نظر.
- ادیبی، فرزاد(1391). کتاب اردیبهشت 3:گزیده مقالات سومین فراخوان پژوهشی طراحی گرافیک ایران، تهران: آبان.
- افضل طوسی، عفت‌السادات(1388). از خوشنویسی تا تایپوگرافی، تهران: هیرمند.
- امینیان، تهمتن و حربی، پدرام(1390). پوستر پوستر، تهران: پویانما.
- بازدار، محمود(1389). پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
- باطنی، محمدرضا(1395). زبان و تفکر، تهران: آگه.
- بیانی، مهدی(1368). مرقع گلشن، تهران: فرهنگسرا.
- چارئی، عبدالرضا(1383). «ریشه‌های نشانه‌های نوشتاری در خوشنویسی سنتی»، کتاب ماه هنر، شماره 69، 73-78.
- چارئی، عبدالرضا(1392). خلاقیت در تایپوگرافی، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
- چندلر، دانیال(1387). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
- حقیقی، ابراهیم(1383). تایپوگرافی چیست؟، تهران: درنشان.
- خداپرست، علی اکبر(1366). «معناشناسی»، کیهان فرهنگی، شماره 41، 13- 15.
- خورشیدپور، علی(1386). گزیده آثار گرافیک علی خورشیدپور، تهران: نظر.
- دمیرچیلو، هدی و سجودی، فرزان(1390). «تحلیلنشانهشناختیتایپوگرافیفارسی»، کتاب ماه هنر، شماره 152، 90- 101.
- رشیدی، علی(1386). پوسترهای ایرانی از تصویرگری تا تایپوگرافی، تهران: داروگ نو.
- رنجبران، ابوالفضل(1389). پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
- سجودی، فرزان(1382). نشانه­شناسی کاربردی، تهران: قصه.
- شعیری، حمیدرضا(1385). تجزیه و تحلیل نشانه - معناشناختی گفتمان، تهران: سمت.
- شعیری، حمیدرضا(1388). مبانی معناشناسی نوین، تهران: سمت
- صفوی، کوروش(1383). درآمدی بر معنی شناسی، تهران: سوره مهر.
- صیفوری، بیژن(1385). رنگ پنجم: ضربالمثل‌های ایرانی، سومین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، تهران: یساولی.
- ضیمران، محمد(1383). درآمدی بر نشانه شناسی هنر، تهران: قصه.
- علیوندی، جاوید(1389). پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
- فهیمی‌فر، اصغر؛ مهرنگار، منصور؛ سینکی، صبا و طباطبایی بافقی، سید محمدتقی(1392). «ویژگی‌هایحروف‌نگاریفارسیدر طراحی اعلان درگرافیکایران»، نگره، شماره 25، 88 - 104.
- مشکی، ساعد(1386). طراحان گرافیک معاصر ایران/11: علی خورشیدپور، تهران: یساولی.
- مقتدایی، علی اصغر(1394). تاریخ خط و خوشنویسی، تهران: آراد کتاب.
- منجزی، رضا(1389). پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی، تهران: سوره مهر.
- نجابتی، مسعود(1386). گزیده آثار گرافیک نجابتی، تهران: نظر.
- نیرومند، محمدحسین(1393). فیل آبی برای ایده یابی، جلد1، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
- یزدانی، علیرضا(1391). «نشانه شناسی تایپوگرافی»، کتاب اردیبهشت 3(مجموعه مقالات طراحی گرافیک)، شماره 3، تهران: آبان.
-          Culler, J. (1976) Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics and the Study of Literature, New York: Cornell University
-          Littlejohn, W. (2002) Theories of Human Communication, CA: Belmont.
-          Piaget، T. (1971) Structuralism. London: Routledge & Kegan Paul.
-          Sturrock, J. (1979) Introduction in J. Sturrock (ed.) Structuralism & Since: From Lévi- Strauss to Derrida. Oxford: Oxford University Press.
-          Saussure. Ferdinand (1983) Course in General listinguistics, trans: Roy Harris, London: Duckworth.
-          Saussure, F. de. (1974)  Course in General Linguistics, London: Fontana.
-          Seiler, M. Robert.  )2011) Semiology/Semiotics, .8 .http://People.ucalgary.ca/rseiler/ semiology
 
URLs:
URL1.https://www.poster.1542.org/galleryfive  Retrieved at 12/5/2019
URL2.https://www.resistart.ir/content/category Retrieved at 22/5/2019
URL3.https://www.roozrang.com/wp-content Retrieved at 18/4/2019
URL4.https://www.roozedahom.com/ p=37915 Retrieved at 13/3/2019
URL5. https://www.samatak.com/photos/religious Retrieved at 02/5/2019