تاثیرگذاری ساختار اجتماعی در گرایش به سبک‌های جدید در نقاشی ایران دهه چهل و پنجاه شمسی با تاکید بر دیدگاه‌ روبرت وسنو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

پژوهش پیش‎رو برآن است با تاکید بر دیدگاه روبرت وسنو عوامل جامعه‌شناختی موثر بر گرایش‌های جدید هنر نقاشی در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی ایران را مورد تحلیل قرار دهد. چارچوب نظری مورد استفاده بر مدل نظری تغییرات گفتمانی وسنو شامل سه دسته مفاهیم استوار است. فرضیه پژوهش این است که تغییرات گفتمانی و ساختار اجتماعی دهه چهل و پنجاه شمسی ایران موجب گرایش‎های فرمی و محتوایی هنرمندان و پرداختن به سبک‎های جدید در هنر نقاشی گردیده است. چگونگی تاثیرگذاری ساختاراجتماعی در پرداختن به سبک‎‎های جدید و متنوع نقاشی در دوران مذکور مورد هدف پژوهش حاضر است.
این پژوهش با رویکردی تبیینی، روش تفسیر تاریخی، و با استفاده از داده‌های تاریخی از طریق گردآوری مستندات کتابخانه‎ای به تبیین راه‌ها، شیوه‌ها و مکانیسم‌هایی می‌پردازد که از طریق آن‌ها، شرایط اجتماعی مزبور، نوآوری و گرایش هنری را در دایره زمانی مورد بحث، ممکن ساخته است.
برآیند پژوهش نشان‌می‎دهد که جنبش‌های هنری همواره در ارتباط با محیط اجتماعی‌شان هستند. منابع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیروهای محرکی برای تولید فرهنگ، اندیشه و هنراند. به‌واسطه سیاست‌های اصلاحی در دهه چهل و پنجاه، شکل‌گیری طبقه متوسط جدید، افزایش جمعیت، ارتقا سطح سوادآموزی، مشارکت زنان، فضای فکری و سیاسی جامعه با وضعیت جدیدی مواجه شد. برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، جشنواره‌ها و تاسیس موزه‌ها و نگارخانه‌ها، پراکنده‌شدن اطلاعات جدید از تحولات هنر غرب در محافل فرهنگی و مطبوعات و انتشار نشریات هنری، تشکیل نمایشگاه‌های مختلف در خارج از کشور، از جمله مهم‌ترین عوامل تجربی موثر بر گرایش به سبک‌های جدید نقاشی در دوره مورد مطالعه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Social Structure on Tendency towards New Styles (Iranian Painting during 1961 - 1971), With an Emphasis on Robert Wuthnow's Viewpoint

نویسندگان [English]

  • Mahdi keshavarz afshar 1
  • Roya Rouzbahani 2
1 TMU University
2 phD Student, TMU University
چکیده [English]

This research aims to examine, the sociological factors affecting the new trends in Iranian painting art during 1961-1971s with the emphasis on Robert Wuthnow's viewpont. The theoretical framework used is based on the theoretical model of discursive discourse version consisting of three categories of concepts. The first set of concepts that Wuthnow poses to explain discursive changes include "environmental conditions", "context and institutional context" and "action chains." In Wuthnow's view, the concept of "environmental conditions" includes "the social, cultural, political, and economic conditions of each of the periods of cultural change." The other concept that Wuthnow emphasizes in his plot is the concept of "textures or institutional contexts." "Tissues or institutional contexts" are the most immediate conditions and production environments of the ideology in which resources are built and formulated.
The institutional contexts are organizational situations and conditions in which cultural movements are produced and distributed. Schools and universities, colleges and study circles, scientific academies, newspapers, government officials and political parties are among the institutional contexts.
The concept of "action chains" is the third concept that Wuthnow presents. "Action chains" occur within the context or institutional context. In the Wuthnow model, the concept of "action chains" refers to the behavior of producers and consumers of culture and the decisions of supporters of a cultural movement, censorship agents, political leaders, and others who influence the behavior of the producers of culture and audience.
The second category includes "production", "selection" and "institutionalization". Wuthnow believes that by differentiating the analysis between the three processes of productions, selection, and institutionalization, we can more accurately show how social conditions affect cultural products. The "social horizon," "discursive realms," and "symbolic action," are the third of the concepts that Wesno argued for explaining discursive changes. These two conceptual categories link the general concepts of "social structure" and "art" with one another, and to a degree determine the mechanism of this relationship – influencing and influenceability. Wuthnow explains the mechanism of problem linkage with three concepts of social horizons, discourse domains and symbolic actions. In his opinion, cultural-artistic products are produced in time and place, and these two coordinates impose restrictions on the social horizon.
The research hypothesis is that the discursive changes and social structure of the 1950's in Iran caused feminine tendencies in the content of the artists’ works and led to the emergence of new styles in painting. This study intends to investigate how the social structure has an impact on the new and diverse styles of painting in this era.
This research, taking explanatory approach, historical interpretation method, and using historical data through the compilation of library materials, explains the ways, methods, and mechanisms through which these social conditions, has made possible the innovation and artistic tendency in this time span.
The results of the research indicated that artistic movements are always related to their social environment. Social, political, and economic resources are driving forces for the production of culture, thought and art. In this research, through studying the macro-social units within the time spans considered as resources of mobilization for the creation of art, the causes of this effect has been elaborated upon and as an example of the production of culture and art, the emergence of various tendencies in painting styles of Iran in the 60s and 70s has been discussed.
The claims and arguments which the study has tried to validate or invalidate its claims and arguments through examining the experimental data, was that the process of modernization and reform helped eliminate institutional barriers to artistic change in three ways:
1-      Development of the economy, increase in the number of the educated middle class, expansion of urbanization, promotion of urban lifestyle eliminates the institutional barriers against the production of culture and art, and provides a suitable social atmosphere for the development of art.
2-      Government policies provide the appropriate context for the expansion of the range of dialogues and cultural interactions. In this ambience, artists can create their novel artwork.
3-      The requirements of the process of development and modernization, in particular the need to satisfy the European countries to invest in Iran, paying serious attention to modernization and the so-called modernization as well as and the opening up of the cultural ambience of Iran resulted in a change in cultural policies which provided an opportunity for the expression of new thoughts and ideas in the field of art.
Cultural outcomes, the requirements of the process of modernization such as the development of education, the expansion of the press, mass media and cultural movements were among the most important factors in shaping the cultural aspects of the society and providing the necessary cultural resources for the production of culture and art. Undoubtedly, the process of social change provided the necessary ground for the emergence of painting movements. However, the way in which the painters worked for the creation of works has its own logic.
Therefore, it can be claimed that the nature of the themes reflected in the works of art, the characterization of the artwork and the patterns of dialogue presented therein follow the nature of the discourse text in which the artwork is produced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Painting
  • Pahlavi Period
  • Discourse
  • Social Structure
  • Robert Wuthnow
  •  

    -       آبراهامیان، یرواند(1386). ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل‌محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چ. بیست و ششم، تهران: غزال.

    -       اثباتی، محمدحسن(1385). جنبش هنر نوگرای ایران، تهران: موسسه توسعه هنرهای تجسمی.

    -       احمدی، اصغر؛ آقاگل‌زاده، فردوس؛ خلیلی، محمدعلی؛ قبادی، حسین‌علی و جوادی‌یگانه، محمدرضا(1393). «تبیین جامعهشناختی تولید گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهههای چهل و پنجاه شمسی»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 3، شماره 1، پیاپی 9، 1-31.

    - افتخاری، زهرا(1386). شرایط تولید فرهنگ: ریشه­های ظهور سینمای نئورئالیستی، انتقادی در ایران پس از انقلاب(1367-1384)، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.

    - بهمنیار، زهرا(1389). بررسی جایگاه نقاشی معاصر در ایران، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده هنر و معماری.

    - پاکباز، رویین(1379). نقاشی ایران(از دیر باز تا امروز)، تهران: زرین و سیمین.

    - پاکباز، رویین(1389). «هنر ایرانی در نگاهی دیگر»، نشریه هنر فردا، شماره‌ 1، 86-91.

    - حسینی راد، عبدالمجید و خلیلی، مریم(1391). «بررسی نقش جریان‌های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, سال چهارم، شماره 49، 5-18.

    - دل‌زنده، سیامک(1395). تحولات تصویری هنر ایران(بررسی انتقادی)، تهران: نظر.

    - دورکیم، امیل(1396). درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، چ. هفتم، تهران: مرکز.

    - رحمت الهی، حسین و موسوی‌زاده، سیدشهاب‌الدین(1390). «نقش طبقه متوسط جدید در مطالبات مردم سالارانه دوره پهلوی»، جامعه شناسی ایران، دوره 12، شماره 4، 5-42.

    - صالحی امیری، سیدرضا(1396). مفاهیم و نظریههای فرهنگی، چ. هشتم، تهران: ققنوس.

    -غنی شجره، لیلا(1382). تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ایران در سال­های 1340 تا 1357 با تاکید بر انقلاب سفید، رساله کارشناسی‌ارشد ، علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم سیاسی.

    - فوران، جان(1394). تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سال­های پس از انقلاب اسلامی، ترجمه احمد تدین، چ. پانزدهم، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    - گودرزی، مرتضی(1380). جست و جوی هویت در نقاشی معاصر، تهران: علمی و فرهنگی.

    -گودرزی، مرتضی(1395). تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر، چ. پنجم، تهران: سمت.

    - مریدی، محمدرضا(1393). «پارادایم هنر جهانی: تحلیل جامعهشناختی از چهار مدل تحلیلی هنر جهان»، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، دوره 6، شماره 11، 5-20.

    - مریدی، محمدرضا(1395). «کشمکشهای رئالیسم و ایدئالیسم در نقاشی ایران معاصر: طرح رویکردی برای مطالعه تاریخ اجتماعی هنر ایران معاصر»، جامعه‎شناسی هنر و ادبیات، دوره 8 ، شماره اول، 81-112.

    - مقبلی، آناهیتا و گلچین، شیما(1393). «تبیین ریشههای جریان نقاشی نوگرای ایران(1345-1320 ه.ش.)»،چیدمان، سال سوم، شماره 6، 40-50.

    - ملکی، توکا(1389). هنر نوگرای ایران. تهران: نظر.

    - مور، ویلبرت ای(1395). تغییر اجتماعی، ترجمه پرویز صالحی، چ. دوم، تهران: سمت.

    - مهاجر، شهروز(1396). تاریخنگاری هنر: با نگاهی به نقد و نگاشت هنر تجسمی نوگرا در ایران، تهران: حرفه هنرمند.

    - مهرآیین، مصطفی(1386). شرایط تولید فرهنگ: ریشه­های ظهور منریسم اسلامی در هند، مصر و ایران، رساله دکتری جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده تربیت مدرس.

    - مهرآیین، مصطفی(1390). «درآمدی بر کتاب اجتماعی گفتمانی: ایدئولوژی و ساختار اجتماعی در جنبش اصلاح دینی، روشنگری و سوسیالیسم اروپائی»، سره، شماره 2، 48-54.

    - میلانی، محسن(1385). شکل‌گیری انقلاب اسلامی؛ از سلطنت پهلوی تا جمهوری اسلامی، ترجمه مجتبی عطارزاده، چ. چهارم، تهران: گام نو.

    - نیل‌قاز، نسیم(1390). «نقاشی رئالیستی معاصر در ایران و شرایط اجتماعی ظهور آن(1376-1388)»، جامعه‎شناسی هنر و ادبیات، سال سوم، شماره 1، 37-73.

    - وسنو، روبرت(1386). «تحولات نظری در تحلیل فرهنگی»، ترجمه‎ مصطفی مهرآیین، مطالعات فرهنگی: دیدگاه‎ها و مناقشات، گردآورنده محمد رضایی، تهران: جهاد دانشگاهی.

    - وسنو، روبرت(بی تا). جامعه‌شناسی فرهنگ(هنر، ادبیات و اندیشه)، ترجمه مصطفی مهرآیین، تهران: علمی و فرهنگی.

     

    • Abrahamian, Ervand (2008). A History of Modern Iran, Cambridge: Cambridge university press.
    • Wuthnow, Robert (1989), Communities of Discourse: Ideology and Social Structure in the Reformation, the Enlightenment and European Socialism, Cambridge: Harvard Uni. Press.